H
Är det någon som har erfarenhaet av Berg&Berg Parkettgolv?
Kvalitet? Lätt att lägga?
 
Redigerat:
Har bara sett det hos lokala golvaffären, och enligt dom var det ett bra golv och dyrt. Alla golv idag är väl enkla att lägga...
 
H
Detta skall dock limmas :)
 
Har själv haft Bergoberg golv. Ett rum i min första lägenhet sen använde jag det till hela min andra lägenhet (ca 65m2). Jag hade ett Ekgolv lackat i spaderkvalitet(=mängdkvist) Var grymt nöjd. Hade litenhund och småbarn hemma och det blev inga diekta repor eller skador. Dock lyckades kompisens två Goldenretrivrar fixa ett par repor när de blev skogstokiga.

Golvet är lätt att lägga. Att limma är bara ett extra moment går grymt fort ändå. Tänk bara på att ha en trasa och torka bort lim som kommer upp ur springorna när du bankar ihop det eller om det droppar.
Dessutom hindrar limmet golvet att glida isär. Hos mig gled inte en enda bräda isär när jag bodde där. Om du är ärlig mot dig själv tror du att du kommer plocka upp golvet och lägga om det i framtiden:D!

Nu när jag köpt hus funderar jag på att lägga ett Värmland oljat 3-stav ca 550 kr/m2 Grymt snyggt! Alternativet för mig är ett vanligt enkelt ekgolv för ca 200 kr/m2 (Får stor rabbat på annat märke av god kvalitet). Har dock svårt att bestämma mig efter som det blir det tredubbla priset och jag skall ha 100m2.

Enligt en av dera säljare skall det komma/ (har kommit) ut 22 nya produkter i deras sortiment vilket kan vara värt att kolla.

Vet inte vilka mängder du skall ha. Men ring Berg o berg så kan de ge dig återförsäljare nära dig. Ska du ha helpall (ca 113 m2) eller mer kan du få bra rabatter om du ringer runt.
Om du funderar på bauhaus så har de lite egna produkter från berg o berg med lägra krav på kvaliteten exempel Bridge ett grå oljat ekgolv och något ask golv. De har även ett golv som jag tror kommer från deras fabrik men de inte får kalla berg och berg efter som kvaliteten är för låg att bära deras namn. Det som skiljer är mängden kvist och färgskiftningar. Bauhaus kan man inte heller prata pris med. Så om du skall ha mer än 50m2 ring någon annan, det blir billigare plus att du får bättre service enligt mig! Jag tycker de suger på kund vård.

En anna bra grej med Berg o berg är att de tar tillbaka brädor utan tjafs om de inte håller kvaliteten. Dock innan du lägger dem så kolla så att de är snygga innan du börjar såga o limma.

Oj detta blev långt känns som jag jobbar där nu. Får nog ringa till deras ekonomi avdelning och säga att jag vill ha lön. Så kan det bli när man är nöjd med en produkt!
 
H
Tackar!

Tycker att deras golv är snyggare än andra golvmärken, (kanske kan jag få lön också från Berg&Berg) :).
Problemet är man inte kan se allt i deras sortiment, verkar som återförsäljarna bara tar in några prover ur deras sortimentet. Skall ringa till Berg&Berg och lyssna om man kan få prover alt. rekomendra någon återförsäljare.
Är intresserad av Ek och Ask. Matt och vitoljat.
 
Ser att du bor i västragötaland. Om du bor i Göteborg så kan jarlstrand på ringön visa sortementet. De har allt eller nästan allt i ett showroom och kan mycket. Men du köper inte utav dem. Men ring berg o berg de har alltid varit hjälpsamma för mig!
 
P
Vi har lagt in 110m2 vitoljat ask. 2stav. Vi fick efter lite på tryckningar se och känna på ett prov och det var värt tjatet. 3stav är ju inte alls samma sak.
Och nu blev det lättare att välja.

Visst ska B&B golv limmas men efter ha lagt Tarkett Salsa i förra huset (utan lim bara klick) och sett hur det skapats springor så tyckte jag lim lät en bra försäkring.
Golvet har visserligen "klick" också så det är ju lite hängslen och livrem men jag vill inte stå där igen med en massa öppna skarvar. Dom säger ju att det ska vara marknadens "starkaste"....

Om du ska ha mycket så kräv att du får en "golvvård box" medskickad. Tycker det var snålt både av min återförsäljare och B&B att dom har mage att ta 550kr för lite olja när man köper 110m2 golv. Det kunde dom ha bjudit på för man hade behövt vitoljan direkt. För du behöver olja in golvet flera gånger. Golvet måste bli mättat. Det gäller säkert dom flesta "oljegolv" men jag har bara haft lackat tidigare.

Men prata med din återförsäljare för dom kan få prover skickade till sig för utlån till dig. Det var så vi fick se våra prover.

Här kan du se lite bilder på vårt "spader" golv
Ska svara på dina frågor också.
Lätt att lägga. ja, ingen skillnade mot andra liknande golv. Lim momentet ökade tiden kanske med 2%. Knappt. Ta inte förmycket. Det ska bara var lite i överkant på "spåret" så det kommer knappt något upp ur springorna. Hände väl mig någon enstaka gång
Kvalite: ja, vi hade inte en enda dålig planka. Ingen kantstött bit. Man lite bara plankorna ligga kvar i sin förvaring tills man lägger golvet.
 
Redigerat:
Vet ni om att den 3-staviga, 14mm, ekparketten som Bauhaus säljer för 199 kr m2, är ett Berg & Berg-golv med samma kvalitét.
Har lagt det själv, utan att limma, och är helnöjd.
 
Om du funderar på bauhaus så har de lite egna produkter från berg o berg med lägra krav på kvaliteten exempel Bridge ett grå oljat ekgolv och något ask golv. De har även ett golv som jag tror kommer från deras fabrik men de inte får kalla berg och berg efter som kvaliteten är för låg att bära deras namn. Det som skiljer är mängden kvist och färgskiftningar. Bauhaus kan man inte heller prata pris med. Så om du skall ha mer än 50m2 ring någon annan, det blir billigare plus att du får bättre service enligt mig! Jag tycker de suger på kund vård.

Som nämnt tidigare är det ett golv tillverkat hos berg o berg. Men som de inte vill sätta sitt namn på då ytskicktet inte håller den jämna kvalitet de kräver av sig själva.
 
H
Stommen skrev:
Ser att du bor i västragötaland. Om du bor i Göteborg så kan jarlstrand på ringön visa sortementet. De har allt eller nästan allt i ett showroom och kan mycket. Men du köper inte utav dem. Men ring berg o berg de har alltid varit hjälpsamma för mig!
Hittar inte jarlstrand, kan du hjälpa mig?
 
Vi funderar också på att lägga in berg och berg här hemma i hela huset, deras Ek XXL spader, har fått ett galet bra pris. Hela deras utbud finns att titta och "tappa nycklar" på här i Malmö på Bauhaus, hela sortimentet. De har ngt golv exempelvis Trumf 1-stav som de bara gör till Bauhaus. Verkar vara ett bra golv, är galet fint!
 
Stommen skrev:
Som nämnt tidigare är det ett golv tillverkat hos berg o berg. Men som de inte vill sätta sitt namn på då ytskicktet inte håller den jämna kvalitet de kräver av sig själva.
Vill bara inflika att det nu gått över ett år sedan vi la in Bauhaus Berg & Berg-golv, flitigt använt men inte ens en repa på det, ELLER skillnad på ytskicktet.

//Micke
 
Firman heter jahrsten
 
Vi får hoppas HEM2121 har hittat till Jahrstens nu! :D HIHI!
 
H
Stommen skrev:
Vi får hoppas HEM2121 har hittat till Jahrstens nu! :D HIHI!

Ja, det har jag. Har köpt golv från Berg&Berg också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.