jag skulle dra fler rör. dett pga. det är mycket lättare att göra något åt felet den dagen det blir ett... trycker man in för många kablar i samma rör så kommer du alldrig att få ut dom på smidigt sätt den dagen man ska göra om något...

/Karl Högbom
 
Redigerat av moderator:
C
8 är nog tveksamt om det ens går i en 16mm slang, i ett rör hade det nog kanske gått däremot. Byta till en 20mm om det går eller lägga två 16mm är mitt tips.

10mm finns inte vad jag vet.
 
Y
Mja, jag tror på yxis förslag att omplacera brytarna... annars har jag endel fasta rör i olika dimensioner.. i värsta fall får jag väl hugga bort ännu mer virke och lägga två flexslangar... bah..
 
cheetah1 skrev:
8 är nog tveksamt om det ens går i en 16mm slang, i ett rör hade det nog kanske gått däremot. Byta till en 20mm om det går eller lägga två 16mm är mitt tips.

10mm finns inte vad jag vet.
VP10 finns, så även VP12. Men det är inte så mycke att ha vid starkström. :)

//Patrik
 
Ifö skrev:
Det finns inga regler som säger att man får dra si eller så många FK i slang, men det går rent praktiskt inte att dra i hur många som helst.
EDIT: Alla andra hann före.

Sant, det finns inga "skall" regler dock finns det rekommendationer utgivna enligt nedan. Jag tar endast med de som är mest relevanta för "hemmabruk".

Ledararea: 1,5
2-ledare = 16 mm VP
3-ledare = 16 mm VP
4-ledare = 16 mm VP
5-ledare = 16 mm VP
6-ledare = 20 mm VP
7-ledare = 20 mm VP

Ledararea: 2,5
2-ledare = 16 mm VP
3-ledare = 16 mm VP
4-ledare = 16 mm VP
5-ledare = 20 mm VP
6-ledare = 20 mm VP
7-ledare = 20 mm VP

Ledararea: 4
2-ledare = 16 mm VP
3-ledare = 20 mm VP
4-ledare = 20 mm VP
5-ledare = 25 mm VP
6-ledare = 25 mm VP
7-ledare = 32 mm VP

Ledararea: 6
2-ledare = 20 mm VP
3-ledare = 20 mm VP
4-ledare = 25 mm VP
5-ledare = 25 mm VP
6-ledare = 32 mm VP
7-ledare = 32 mm VP

Ledararea: 10
2-ledare = 20 mm VP
3-ledare = 25 mm VP
4-ledare = 25 mm VP
5-ledare = 32 mm VP
 
Y
Jag presenterade yxis förslag men han påpekade att vi hade dubbla trapp osv så det vore inte möjligt att omplacera då det bara skulle bli mer kablar, eller vad han förklarade...

får nog bli dubbla 16mm på något vis dådå... hur jag nu ska lyckas med det..
 
Yrrol skrev:
Jag presenterade yxis förslag men han påpekade att vi hade dubbla trapp osv så det vore inte möjligt att omplacera då det bara skulle bli mer kablar, eller vad han förklarade...

får nog bli dubbla 16mm på något vis dådå... hur jag nu ska lyckas med det..
Jag måste fråga dig nu Yrrol, du ställer frågor här och på "belysning" som hör ihop till samma installation och du får för det mesta en massa bra svar men nyttjar du dom svaren eller går du en mellanväg sen som kommer att göra din elektriker förvirrad? :D

Peta in lite tak och kopplingsdosor och ta tex mitt förslag på brytare från tråden där du visade bild på tre ställen där du ville ha brytare och streck till olika ställen med belysning så slipper du sånna där mastodant dragningar i samm rör. Säker på att din elektriker är utbildad? :S
 
Redigerat:
Y
Ja fast det är två olika frågor och för två olika rum... :)
- Och ja han börjar bli less på mig... Det är mer jag som är nyfiken och enveten som tycker att allt borde gå att lösa... jag menar, 2010 och man kan inte ha 3st 3vipps strömbrytare till samma lampa... hur muppigt är inte det?

sen är det ju en mängd nya termer, när jag kommunicerar mellan er och honom så blir det endel missförstånd..
 
Yrrol skrev:
Ja fast det är två olika frågor och för två olika rum... :)
- Och ja han börjar bli less på mig... Det är mer jag som är nyfiken och enveten som tycker att allt borde gå att lösa... jag menar, 2010 och man kan inte ha 3st 3vipps strömbrytare till samma lampa... hur muppigt är inte det?

sen är det ju en mängd nya termer, när jag kommunicerar mellan er och honom så blir det endel missförstånd..

Det går att ha flera strömbrytare till samma lampa men då måste man använda sig av så kallade intelligenta installationer så som KNX ( EIB ), IHC och liknande där man kan programmera i princip allt. Dock är det nog för sent i ditt fall då ni redan verkar ha gjort så mycket.
 
Yrrol skrev:
Ja fast det är två olika frågor och för två olika rum... :)
- Och ja han börjar bli less på mig... Det är mer jag som är nyfiken och enveten som tycker att allt borde gå att lösa... jag menar, 2010 och man kan inte ha 3st 3vipps strömbrytare till samma lampa... hur muppigt är inte det?

sen är det ju en mängd nya termer, när jag kommunicerar mellan er och honom så blir det endel missförstånd..
Alltså...om du vill tända en lampa från tre strällen så ska du ha två trapp (eller d-trapp om du vill tända nått mer) och en kors och att det inte finns brytare som vill göra exakt som du vill i en enhet så beror det nog inte på att det är dålig utveckling fast det är 2010, Det finns helt enkelt inte plats i brytaren för alla skruvar och bleck som ska styra. Det finns en massa andra lösningar istället som intelligenta system, dosdimmrar, relästyrningar osv men det är ju saker som du får ta upp med din elektriekr och se vad han kan. Var inte rädd förr dosdimmrar och att ha mer än en enhet där du sätter brytare. Jag har tex i mitt badrum på 3 m2 5 st enheter, en kronbrytare för tak (dosdimmer) och spegel, 2-pol brytare för bubbelkaret, termostat för golvvärme, brytare för ljudkabel till högtalare i taket (från stereo/dator) och ett 1-vägsuttag.
 
Y
på något sätt känns dosdimmer som en mer seriös pryl, ser mer industriell ut.. tryckknappsdimmer är ju verkligen lockande då den är liten och smidig men ack, känns som en farlig kompromiss-pryl... hum hum..
 
Yrrol skrev:
på något sätt känns dosdimmer som en mer seriös pryl, ser mer industriell ut.. tryckknappsdimmer är ju verkligen lockande då den är liten och smidig men ack, känns som en farlig kompromiss-pryl... hum hum..
Nu vet jag inte vad du menar med vad om jag ska vara ärlig, jag förespråkar alltså den lösa dimmern du kan koppla in var som helst på ledningen mellan brytare och belysning (jag kallar den antingen tryckknappsdimmer eller dosdimmer) antingen bakom brytare eller i kopplingsdosa eller i takdosa. Det är ingen kompromisspryl. Jag har installerat hu´ndratals sånna och inte haft några som helst problem med dom. Alltså, dom ska ju användas där man anser att en vanlig tar upp en dosa i onödan, om man vill tända och släcka fler saker från samma enhet (apparat).

Jag tror du hakat upp dig på dom dimmrar som hade lite barnsjukdommar men sånt är ordnat sen länge :)
 
Y
Märkte nu att jag vände på det.. Dosdimmer är ju den lilla platta... tryckknappsdimmer den klumpigare..

1905360.jpg tryckknappsdimmer likt på bilden, ser ju lite mer industriell, menat för något special-skåp osv, så tänkte jag...och i min teori så är de mesta som är industriell = bättre kvalité...


medans dosdimmern var den som var en ihoppressad (lockande) sak för knasiga hemmabrukare (likt mig)..
141210-1.jpg




Inte nog med barnsjukdomarna, nu måste jag oroa mig för att alla mina lågenergilampor kommer stråla mig till döds.. ;)
 
Yrrol skrev:
Märkte nu att jag vände på det.. Dosdimmer är ju den lilla platta... tryckknappsdimmer den klumpigare..

[bild] tryckknappsdimmer likt på bilden, ser ju lite mer industriell, menat för något special-skåp osv, så tänkte jag...och i min teori så är de mesta som är industriell = bättre kvalité...


medans dosdimmern var den som var en ihoppressad (lockande) sak för knasiga hemmabrukare (likt mig)..
[bild]




Inte nog med barnsjukdomarna, nu måste jag oroa mig för att alla mina lågenergilampor kommer stråla mig till döds.. ;)
Nädå, dosdimmern används av elektriker oftare än relät (din tryckknappsmojäng). Om du jämför med traditionell dimmer så skilljer det sig inte så mycket, samma saker i dom fast fördelat lite olika. Om du tittar på andra märken som tex Dimmax så kanske du inte tycker dom ser lika leksaksaktiga ut.

Även vi elektriker reagerar på utseende och känslan att arbeta med saker ibland, jag tex föredrar ELKO framför ELJO för jag tycker ELJO (bakom det synliga) är plastiga och leksaksaktiga men jag vet ju att det är bra grejer och monterar om det önskas och föreskrivs.

Kvallite kan man inte gå på utseende av utan referenser och fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.