Hej
Behöver fler rum i villan, en mexitegelvilla från 78 med inredd källare. Tanken är att gjuta en platta som sätts ihop med huset runt ena änden av huset, eftersom vi inte vill ha mer källare. (Huset går från rektangulärt till T-format, pga tomten)  Går det att göra så överhuvud taget? Vi måste höja marknivån ca 1 m för den nya plattan för att få våningsplanen i samma höjd, hur löser man det på bästa sätt? Fyllnadsmassor eller kanske en hög torpargrund iställlet?

Nybörjare i damklassen

:-/
 
1 meter = 3 trappsteg om ni inte har något emot trappor inomhus så slipper ni fylla grunden ;).
gaia
 
Gaia nog måste du få fyra-fem steg totalt eller har du tänkt dig 30 cm steg?
 
mats_o skrev:
Gaia nog måste du få fyra-fem steg totalt eller har du tänkt dig 30 cm steg?
du har rätt , det blir dubbelt så många steg :-[, blandade längd med höjd ... usch vad pinnsamt :-[
gaia
 

Många har ju bevisligen gjort så. det har jag sett på åtskilliga husvisningar.

Problemet är att man aldrig mer kan dränera om runt källaren. Så när befintlig dränering är slut kommer fukten....


Såg en beskrivning på forumet för länge sedan, hittar den inte nu, som beskrev hur man bör göra i ett fall som ert:

Bygg med krypgrund som går lika djupt ner som källaren där den ansluter till det befintliga huset. Sen kan krypgrunden göras betydligt gundare när man kommer en bit ifrån källaren.

På detta sätt kan man komma åt dräneringen runt källaren även efter tillbyggnad. Men bara lägga dräneringen på "tillräckligt" djup runt tillbyggnaden.

/Abbe








 
Går ju att borra in förankringar i befintlig källare och förstärka den muren tillräckligt för att man sen ska kunna gräva under den nya plattan utan att den ramlar ned
 
Om man ändå ska gräva så djupt kan man väl lika bra göra en källare under utbyggnaden också?

/pinebar
 
Har själv byggt ut utan källare mot befintligg källarväg. fick två förslag av bygggubbarna det ena var att fylla upp med fyllnadsmassa och gjuta plattan på den så den kom i nivå med markplan. det andra alternativet valde jag som var att man grävde bort matjord så man kom ner till fast mark i mitt fall sandjord ej lera som för övrigt inte det här alternativet är att räkna med. efter att man nått fast mark lades markduk sedan dränerings lager av makadam/singel byggarna murade sedan leca upp till nivån jag skulle ha och fullde sedan med makadam varvid de göt plattan uppe på detta dvs de murade upp en ram lika hög som källargrunden var

hansson
 
Jag skulle ha grävt ner den där lilla extra biten och byggt källare även under "nybygget".
Jag tycker inte om att fylla upp massor för att bygga på.
Mittimellan alternativet: är att mura upp frun den marknivå du har och göra torpargrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.