Hej.

Jag blir inte riktigt klok på hur byggrätten anges så jag tänkte ställa frågan här.

Följande svar har jag fått ifrån kommunen.

Byggrätt: Huvudbyggnad 120 kvm + 13 kvm => 133,0 kvm.
Byggrätt: Komplementbyggnad 50 kvm.
Vind får inte byggas - inredas.
Högsta antal våningar en (1).
Fasader skall utföras av trä som målas i dämpande kulörer.
Detaljplanen anger inget förbud mot souterrängvåning varför sådan kan anläggas/byggas om naturliga mark-förutsättningar finnes inom fastigheten.
I övrigt gäller generella bygglovregler enligt Plan- och Bygglagen`s 3 - 8 kapitel.

Min första fråga är då om de 133 kvm anger det utvändiga eller invändiga måttet?
Vidare så tolkar jag att vi har rätt att bygga med souterrängvåning om vi så önskar och är det så att man räknar plan 1 a 133 kvm och sedan ytan på souterrängplanet som ytterligare Y kvm vilket gör att man behöver bygga plan 1 på 80 kvm? (oki, jag hoppas någon förstår vad jag menar).
Anledning till fråga 2 är att vi funderar på att bygga på ett berg där det då finns naturliga markförutsättningar för detta.

Tack på förhand
/P
 
Hemmakatten
Ytan avser med all sannolikhet BYA = byggarea, dvs. det utvändiga måttet. Tänker du dig ett sammanbyggt förråd eller carport så räknas det också in i byggarean. Souterrängvåningen ingår ju i din BYA och kan därför räknas som bonusarea (under förutsättning att det är "naturligt" som byggnadsnämnden skriver).
 
Hej!

Svårt att tolka vad du menar med byggrätt.

BYA = Byggnadsarea = Utvändig area av alla väggar av ytan på mark

PBL säger att om det är max 1,5m från MMN upp till UK Bjälklag så räknas det inte som våning! Kontakta en Arkitekt/Byggnadsingenjör så blir det rätt! d^_^b

MVH!
 
Tack för svaren.

Kort fråga 2 , kan komplementbyggnad även vara t.ex. en gäststuga?
Kort fråga 3, kan man uppföra en friggebod utöver det som angivits ovan?
 
En friggebod får man alltid bygga utan att det påverkas av övrig byggrätt. Undantag finns i extremt skyddade miljöer.
 
Ja, en komplementbyggnad kan vara en gäststuga, dock inte en ytterligare byggnad för stadigvarande bostadsändamål (skulle jag gissa utan att ha läst detaljplanebestämmelserna - det vanliga är att planen bara tillåter ett bostadshus per fastighet).
Men fråga mig inte om exakt var skillnaden går mellan gäststuga och bostadshus! (kök? wc+dusch?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.