Hej!

Jag håller i skrivande stund på att gräva ut för en vintergrön liguster häck på min nyanlaggda tomt.
Jag bor i stockholmsområdet (österåker) och har ´blandad jord och lera under gräset.
Jag har några frågetecken att bena ut innan jag kan fortsätta.
Det går att gräva ca 30-35cm innan det kommer sprängsten *suck* och detta gör mig lite nervös över hur häcken kommer att må i framtiden.

1. Hur djupt måste jag MINIMUM gräva för att häcken kommer kunna leva?
2. Kan jag använda mig utav den jord/lera jag har grävt upp och skicka i ett par säckar jort för att kompletera?
3. Hur ska jag göda jorden i backen i samband med planteringen?

Tacksam för alla insynsvinklar angående detta.

/En som e rookie :blushing:
 
Du behöver minimum kunna gräva lika djupt som rötterna är vid plantering. Självklart andvänder du den befintliga jorden, släng ner några säckar planteringsjord eller kogödsel och vänd runt. Iövrigt behöver du inte göda så mycket vid planteringen, göd nästa vår när du klipper ner plantorna.
 
Bör man inte ha djupare än 30-35 cm ? Sprängstenen under kommer väl också dränera jorden?
 
Borde det inte räcka med 30-35 cm om du sätter barrotade häckplantor? Vi kommer heller inte längre ner än du nu när vi gräver för vår Liguster, det får räcka helt enkelt! :)

Har fått tipset att vända ner kogödsel och barkmull i vår leriga jord, hoppas det blir bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.