Hej
Jag ska bygga ett uterum från Willab på ett befintligt trädäck. Det ligger på plintar och delvis på mur. Jag tänker isolera golvet för att kunna behålla värmen. I samband med detta byter jag trätrallen mot nytt 28 mm. Nu till frågan: Måste jag byta trätrallen först innan jag börjar bygga stommen till uterummet, och i samband med det isolera.? Eller är det bäst att bygga uterummet först och sen i skydd av tak byta golvet och isolera då? Jag slipper ju slita på det nya golvet (repor mm) om jag väntar, och regnrisk på isoleringen....

Fördelar/Nackdelar?
/Pilla
 
Bygga först, byta sen:

Fördelar: Inget regn på isolering om du har tänkt dig gullfiber, men det känns inte så praktiskt om du ämnar ha trall = springor mellan. Gör du ett massivt, spontat golv så vatten inte rinner ner i springorna så kvittar det väl, men annars skulle jag ta cellplast (förutom att det är fult om det syns i springorna)

Nackdelar: Får du bort den bef trallen när du byggt? Risk för sönderslagning av glasrutor med långa trallbrädor. Hur ser det ut under idag - behöver det grävas ur = ofta lättare innan.

Det är ganska enkelt att lägga ut några OSB eller andra skivor på trallen om du byter först.
 
Tack Lars. Ja det finns fördelar och nackdelar, som sönderslagna rutor tex... Det lär finnas en speciell väv,typ markväv, som man kan lägga ovanpå isoleringen närmast trallen. Jag har tänkt att ha trall för att ändå behålla lite av utekänslan. Det är gott om utrymme under golvreglarna som det är nu, så gräva behöver jag inte.Cellplast ska jag fundera på. Tack igen/Pilla
 
Pilla: Vi funderar också på att bygga på befintlig trall.
Samma fråga dyker upp även för oss, isolera eller inte?
Beror ju givetvis på hur länge på säsongen man vill kunna sitt där.
Oavsett glasfiber eller cellplast så blir det ju fult om det syns igenom springorna, men man kanske kan lägga trallen i uterummet tätare så det inte syn igenom?
Eller hur har du tänkt lösa det estetiska?

Vi ska ändå höja upp den befintliga trallen så det finns plats att lägga isolering under för oss. Ska bara lösa det rent estetiskt.
/Cia
 
Hur blir det med lukten i från det tryckta virket om man bygger in det... (har samma tanke med uterummet)..som det var på 70tals hus med tryckt syll.
 
Det blev så att jag byter golvet sist, tycker det känns bäst. Vi ska ha glasade skjutdörrar överallt så det vore väl själva den om jag lyckas pricka dem när de är öppnade max...Jag har tänkt att isolera med lösull, då slipper jag skära till bitar mm och inget spill! Ovanpå det( direkt under den nya trallen) lägger jag sedan en duk av något material, vet ännu inte vilket. Är det någon som vet? Trallen lägger jag så tätt det bara går,den lär krympa ändå så att det blir små springor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.