Jag har köpt 28x120-trall och skall lägga dem idag, nu fick jag höra att en del rekommenderar att lägga dem "kloss an" för att de kommer ändå att krympa några mm på varje sida vilket isf skulle ge ett autmatiskt mellanrum på 3-5 mm?

Jag hade tänkt lägga med ett mellanrum på 5 mm men nu kanske det är korkat om de ändå krymper? Vad anser ni? Erfarenheter med denna dimension?

Jag har även en "ram" runt altanen som även den är en 28x120mm och då är nästa fråga, skall jag även kapa trallen som skall ligga i ramen så även långsidan ligger kloss an ramen? Ramen kommer ju isf även krympa på bredden men krymper en 28x120 trall även på längden??


Tackar på förhand, hoppas på ett svar innan jag börjar skruva kl 17.00 :)

/R
 
Japp, all trallvirke kommer att krympa både på längd och bredd, mest på bredden.
Lägg absolut inte med 5 mm mellanrum, kommer att bli en cm mellanrum på sina ställen till nästa år...

Slå dem kant i kant. Snygga springor kommer fort.

Vänd dem också helst med godsidan upp. Alltså titta på ådringen i ändarna. "Bågen" ska ligga uppåt, så att när de torkar, drar ju sig plankorna lite som årsringarna går, och då ska planken "kullra sig" istället för att de blir konkava.

Ramen gersågas i hörnen, och dras ihop med trallskruv.

Lycka till!
 
  • Gilla
Wesam
  • Laddar…
Kloss an!!
 
Jag lade trall för två år sen med 3mm mellan - dom ligger alldeles för tätt i princip utan springor nu !
Men det beror kanske på trokningsgraden på virket....
/K
 
klaskarlsson skrev:
Jag lade trall för två år sen med 3mm mellan - dom ligger alldeles för tätt i princip utan springor nu !
Men det beror kanske på trokningsgraden på virket....
/K
Menar du att din trall har svällt istället för att krympa?
 
JOW skrev:
Menar du att din trall har svällt istället för att krympa?
Hur långt tid ska det ta innan det krymper? Jag hade ett par moraknivar och stoppade mellan så fick jag samma avstånd överallt. Vet inte hur mycket det kan vara men 2-3mm kanske? Nu ett år senare tycker jag inte att det har blivit någon skillnad.
 
B
beror på hur man har hanterat virket också. är trallen våt så är tät som gäller
 
byggare henke skrev:
beror på hur man har hanterat virket också. är trallen våt så är tät som gäller
Och vilket virke man väljer - de vanliga "gröna" billiga trallvirket verkar vara nyimpregnerat i princip.
Jag köpte lite dyrare finskt "brunt" impregnerat poolvirke - och det har som sagt svällt !

/K
 
B
men hade virket legat ute eller inne då?
 
Vissa trall av de jag köpte är ju tunga som attans, det vill säga våta. Alla trall har legat ute, Byggmax brädgård. De är av den billiga sorten, den gröna sorten. Dock väger inte alla trallen lika mycket vilket även påverkar fuktgraden och således även kanske hur mkt de kommer krympa. Det är ju väldigt svårt att veta "när" de trycktes och då hur mkt de kommer krympa. Det är även svårt att ta hänsyn till alla trallens tygnd och placera de våta kloss an och de torra med mellanrum, det är nog inte att rekommendera.

Jag la alla kloss an nu men tyvärr får jag väl vänta på att de krymper. Sväller de så har ag ett problem. :( Fast med gröna trall som legat ute så har jag svårt för att tro att de kommer svälla. Man kanske borde lagt iaf 1-2 mm mellanrum nu med facit på hand och de osäkerheter som verkar råda, eller?
 
byggare henke skrev:
men hade virket legat ute eller inne då?
Mitt virke låg ute under tak - som det mesta virket gör på byggmarknader.
Troligen var det rätt vältorkat dock - såhär med facit i hand :)

/K
 
B
ute menar jag väder,regn,
inne= undertak
 
Ah nä.
Inte en till tråd om trallavstånd.
Räcker inte förra årets trådar?
 
B
man kan ju inte söka på gamla trådar ju. toker där
 
Vest skrev:
Vissa trall av de jag köpte är ju tunga som attans, det vill säga våta. Alla trall har legat ute, Byggmax brädgård. De är av den billiga sorten, den gröna sorten. Dock väger inte alla trallen lika mycket vilket även påverkar fuktgraden och således även kanske hur mkt de kommer krympa. Det är ju väldigt svårt att veta "när" de trycktes och då hur mkt de kommer krympa. Det är även svårt att ta hänsyn till alla trallens tygnd och placera de våta kloss an och de torra med mellanrum, det är nog inte att rekommendera.

Jag la alla kloss an nu men tyvärr får jag väl vänta på att de krymper. Sväller de så har ag ett problem. :( Fast med gröna trall som legat ute så har jag svårt för att tro att de kommer svälla. Man kanske borde lagt iaf 1-2 mm mellanrum nu med facit på hand och de osäkerheter som verkar råda, eller?
all trall trycks nu på våren.
annars köper du gammalt virke.
man lägger kloss an.
alla trallbrädor har ej samm mått, vill säga: 11,9-12,4 cm.
man måste sortera när man tar i högen å kika på hur dom ser ut.
viktigt detta.
annars ser det ut som hejkon bacon...:|
sen kan en lättare bräda va bredare än det våtaste me..
mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.