Hejsan.

Jag Har ett problem som jag inte vet hur jag skall tackla.

Vi köpte ett hus som har kabeltv i förening tillsammans med några andra hus här omkring.

När vi flyttade in var det godkänd bild på alla kanalerna, men helt plötsligt blev det en väldigt kass och grynig bild, på kanal 1,2,tv4,tv1000,kanal5 och kanal4+ jag har även tv3,dansk 1 och 2 samt eurosport vilka har knivskarpa bilder.

Jag har provat alla uttag i vårt hus men samma resultat.
Jag ringde till personen som har skickar ut signalerna och bad han kolla upp det hela eftersom vi betalar ju en slant för våra kanaler.

Han hade ingen som helst koll på vad som kunde vara felet och hänvisade samtidigt till att ingen annan hade klagat på dålig bild.
Han erbjöd sig att kolla telefon nr, till en tv kille som kunde komma och mäta signalen till vårt hus men sa samtidigt att vi själva skulle få stå för kostnaden eftersom han inte har med de yttre kablarna till husen att göra och släppt den biten, och eftersom vårt hus är köpt får vi själva ta det ansvaret.

Nu är ju frågan den. vad kan man göra?
Är det sant så som han säger att han endast står för signalen och det är den man betalar för och inte underhåll och garanti att signalen går fram till oss, Vi har som sagt inget kontrakt eller sådant mer än ett inbetalningskort samt kopior på de andras betalningar igg om året.

Kan man själv mäta signaler och i sin ordning kan det finnas någon lösning man själv kan prova. ex. sätta förstärkare, motstånd osv för att ev få bättre bild?
Kan det vara så att man har köpt en för dålig koax kabel? och borde satsa på en bättre?

Ja många frågor blev det, men är väldigt tacksam för alla svar och synpunkter ni har.
 
T
Kabel-tv företaget ansvarar för att signalen ska ha en viss styrka, på alla kanaler, och ansvarsgränsen är i tv-uttaget. Nu har du flera uttag och då uppstår frågan om detta ingår i avtalet med kabel-tv bolaget för alla uttag, eller om "överlämningspunkten" enbart berör 1 st uttag.

Felet du beskriver är frekvensberoende fel, alltså är ett av de 3 frekvensbanden som kabel-tv sänder på undermåligt, antingen är det ett förstärkarfel utanför huset, men då skulle flera grannar vara drabbade, du kanske har en förstärkare någonstans i ditt hus som då är kopplad direkt på inkommande kabel och som är felaktig och sen finns möjligheten att det är ett litet glapp i första antenn-uttaget där matningen utifrån går in och sen vidare till andra uttag (kolla att skruvarna och koaxen verkligen sitter åt).

När bilden helt plötsligt blev dålig, gick det någon propp samtidigt eller höll någon på med något elektriskt i huset vid samma tidpunkt (som kan ha påverkat ev försärkare).
Annars får du leta upp vilket av uttaget som är det första inkommande, koppla loss koaxen och skarva en temporär kabel till TV:n och kolla om problemet försvunnit, är det fortfarande kvar är det utanför huset = bolagets ansvar att fixa.

Du kan kolla med CANT (intresseorganisation för antenn-installatörer ) vad som gäller för ditt lokala kabel-tv företag, men av din beskrivning luktar det Kabelvision (gamla Finnvik) och dom har mycket problem och är väl struliga att ha att göra med.
 
Om det är kabelvision så kan du kolla din signalstyrka genom att trycka på SAT-knappen.
 
TN-Funkis!!!

Jag tackar för svaret på de flesta av mina frågor.
Satte genast igång med att skruva tv-uttag, blev lite klokare på hur och var inkommande kabel kom.

Gjorde som så att jag tog loss kabeln och satte den direkt mot kabeln kopplad direkt till tv:n då ser man snabbt hur man skall hålla kabeln för att få bästa bild, jag såg på detta vis att det gick att få klar bild, sedan testade jag med antenndosan men det var svårare. det är ju tråden i mitten på koaxen och de sprötiga trådarna som inte får komma i kontakt med varandra vilket de inte gjorde heller, men det blev aldrig så klar bild som det blev när jag höll den löst.

Så jag kopplade den inkommande direkt på en han sko och sedan honan direkt från tv:n in till den så vips har vi kanon bild igen. nackdelen är nu att vi inte kan har fler tv.apparater i huset men det löser vi då det blir aktuellt *L*

Ja vi är gammalmodiga med 1 tv *S*

Tusen tack för tipset :)
 
T
Då har vi komimt ned till 2 felkällor (?):
1: Du har en dålig skarv (glapp) i det första uttaget som påverkar hela kedjan efter.
2: Efter 1:a uttaget går kabeln till en förstärkare innan signalen sen går vidare
till de andra 3 uttagen. Har någon i familjen dragit ut en vit 230-volts-kontakt någonstans som då stängt av förstärkaren eller så har nämnda förstärkare pajat.
(klassiskt fel vid större storstädning där kontakten dras ur för att koppla dammsugaren)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.