Vet inte om detta hamnar under byggnadsvård egentligen. Jag ska klä in en öppning mellan två rum som vi tog fram nyligen. Öppningen fanns sedan tidigare men var igensatt.

Jag vill inte klä in den på ett "främmande" sätt, dvs med mdf eller liknande, utan skulle vilja ha smygar av lite tjockare virke med frästa avrundningar som övrig inklädnad i huset. Jag vet dock inte hur jag ska få till det.

Jag har en handöverfräs, men radien på avrudningen ska vara ganska stor. Hur stora stål kan jag själv fräsa med? Någon som har tips på ställe i Örebro där jag kan beställa dessa om jag inte kan fräsa själv?

Tacksam för svar.
 
B
det finns så mycke olika stål. tips är att göra en liten sökning på nätet. och låt frässtålet göra jobbet. trycka inte på för hårt när du arbetar med fräsen
 
Fortsätter min tråd. Kikade på de andra smygarna i huset och ser att det är lite olika där och var, men jag tror att en avrundningsfräs på 9,5 mm kan bli bra. Fast det är ju en gissning såklart.

Men jag undrar lite vad jag ska ha för stycke till smygen. Öppningen som ska täckas är 15,5 cm bred. Den ska ju helst vara ca 2 cm tjock och naturligtvis hyvlad. Men de flesta planhyvlade jag hittar ligger på mått flera cm under vad jag behöver. Vad återstår? Hyvlad plank?
 
Sist jag gjorde ett liknande jobb själv så köpte jag limträ hyllplan på Coop
 
Ja ja funderade faktiskt på just sådana hyllor men var lite osäker på hur snyggt det blir med tanke på "stavarna". Men det ska undersökas, tack för tipset!
 
Varsågod.

Kom på en annan variant som jag har kört med också om du vill ha lite struktur, har tyvärr inga bilder kvar efter hårddiskkrasch.

Men jag pluggade fast vanliga 70 dörrfoder i ytterkant och limmade fast en rundstav i mitten som jag fogade, blev lite liv i öppningen nackdelen var att jag fick foga tre, fyra gånger innan alla bubblor försvann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.