Vi har ett äldre hus som är ombyggt i några omgångar, med planlösning enligt nedan. Det är en altan i hörnet mellan "uterum" och vardagsrum. Uterummet är isolerat med riktiga väggar och treglasfönster, inte något glashus som ritningen antyder. Vi använder bara altandörren i uterummet vilket leder till att den rödmarkerade dörren i vardagsrummet mest är ivägen. Finns det något som hindrar oss från att bygga igen den, annat än att ett bygglov för fasadändring måste sökas? Jag tänker mest på om det finns krav på utrymningsvägar eller liknande. Fönstren är inte öppningsbara.

24220101050470a1d.jpg
 
Det räcker med de dörrar ni har. Jag räknade till fyra utrymmningsvägar i det huset.....
 
Fönstren blir öppningsbara med en stol eller tv.:)
 
Fönstren är visserligen stora, 2 st 11x17, men jag tror inte det är så lättkrossat. Tänkte mer på om det går att ha en "flygel" utan utgångar.
 
larky skrev:
Fönstren är visserligen stora, 2 st 11x17, men jag tror inte det är så lättkrossat. Tänkte mer på om det går att ha en "flygel" utan utgångar.
Skulle bli otroligt förvånad om någon svarade ja på det, då skulle de flesta hus jag varit i falla på den beräkningen, om det mot all förmodan skulle börja brinna när ni sitter och tittar på tv, kan jag lova att fönstren inte känns speciellt svårkrossade.:)
 
O
Tror inte att det är något problem ur utrymnings synpunkt, då du redan har två av varandra oberoende utgångar. Sedan är det inte samma krav på utrymningsvägar i ett vanligt boningshus. Men om du skulle börja hyra ut huset, för en kväll, så skulle det bli andra krav på utrymning. Men det är inte det vi pratar om i detta fall! (antar jag :p )
 
Finna det överhuvudtaget några regler angående utrymningsvägar i vanliga enfamiljs bostadshus?
 
"Där människor vistas mer än tillfälligt, skall det finnas två av varandra oberoende utgångar som leder omedelbart ut i det fria eller till utrymmningsväg"

Typ så är det definierat vill jag minnas.

Kan tillägga till alla er som försöker knäcka ovanstående formulering, med att det är den lokala räddningstjänsten som godkänner varje enskilt objekt, och i tex ett högre hus kan om det finns en tillräckligt lång stegbil att tillgå, balkong räknas som en av vägarna ut.

Men ingen räddningstjänst kräver fyra olika dörrar i en villa.....
 
Hej!

"Dörr direkt till en gata eller motsvarande får vara den enda utrymningsvägen
från mindre, lätt överblickbara lokaler i markplanet där ett begränsat antal
personer förväntas vistas. (BFS 2002:19).
Allmänt råd
I utrymmen med endast en utrymningsväg bör antalet personer ej överstiga
30 st. (BFS 2002:19)."

"Fönster som ska användas för utrymning bör vara öppningsbart utan nyckel
eller annat redskap samt ha en fri, vertikal öppning med minst 0,5 meters
bredd och minst 0,6 meters höjd. Summan av bredd och höjd bör vara minst
1,5 meter. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2 meter över golv.
(BFS 2005:17)."


MVH!
 
Niclas Jonsson skrev:
"Där människor vistas mer än tillfälligt, skall det finnas två av varandra oberoende utgångar som leder omedelbart ut i det fria eller till utrymmningsväg"

Typ så är det definierat vill jag minnas.

Kan tillägga till alla er som försöker knäcka ovanstående formulering, med att det är den lokala räddningstjänsten som godkänner varje enskilt objekt, och i tex ett högre hus kan om det finns en tillräckligt lång stegbil att tillgå, balkong räknas som en av vägarna ut.

Men ingen räddningstjänst kräver fyra olika dörrar i en villa.....
Det har även att göra med om personerna som vistas i lokalen har kännedom om den eller inte. Det handlar annars i kommersiella lokaler om att max ha 30 m till närmsta utrymmningsväg (brandcell som är klassad som utrymmninsväg), alternativt det leder ut i det fria. Finns det inte 2 oberoende utrymmningsvägar så är det avståndet 15 meter. Det betyder att i en vanlig villa kan man så gott som aldrig hamna i det bekymret. Eftersom
1. Du har kännedom om lokalen
2. 15 meter till närmsta väg ut är långt... om det bara finns 1 väg. Annars är det 30 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.