Vid en renovering förra året ställdes fakturan på min fru. Hon får föräldrapenning som hon visserligen betalar skatt på men som tydligen inte ger rätt till ROT-avdrag, något som vi missade :S. Nu ombes hon betala tillbaka beloppet. Kan vi på något sätt föra över fakturan till mig? Renoveringen gjordes i juli.
 
Som jag har fattat de så går det att flytta över till dig ifall ni är gifta! Jag har dock ingen aning om hur man ska skriva i deklarationen.. men de kan säkert någon ekonomi-kunnig här svara på ;)
 
http://www.skatteverket.se/privat/s...eutrakning.4.6efe6285127ab4f1d2580001107.html



Är ni flera personer i hushållet som har låtit utföra husarbetet är det i vissa fall möjligt att omfördela skattereduktion enligt fakturamodellen till någon annan i hushållet som kan utnyttja den. Gäller skattereduktionen ROT-arbete krävs det dock att den som ska ta emot skattereduktionen är ägare till den bostad där arbetet har utförts. Om exempelvis du och din make har låtit utföra ROT-arbete på ert gemensamt ägda småhus och din make kan utnyttja skattereduktion som du inte har möjlighet att utnyttja, kan ni begära omfördelning under "Övriga upplysningar" i era deklarationer. Tänk i så fall på att man aldrig kan få en högre skattereduktion för husarbete än 50 000 kronor. Du hittar information om vem som kan få skattereduktion i broschyren till höger.

Om du gör en omfördelning av skattereduktion enligt fakturamodellen blir du ändå återbetalningsskyldig eftersom det är du som har tillgodoförts den preliminära skattereduktionen. Den andra personen kommer dock att få en skatteminskning med det belopp som han eller hon kan utnyttja av den omfördelade skattereduktionen.

Antag i exemplet att du och din make har låtit utföra ROT-arbete på ert gemensamt ägda småhus. När utföraren fakturerade arbetet var det dock bara du som begärde att få preliminär skattereduktion. Eftersom ni ingår i samma hushåll kan du överföra den del av skattereduktionen som du inte kan utnyttja, dvs. 20 756 kronor (49 710 kronor - 28 954 kronor) till din make eftersom din make kan utnyttja hela detta belopp. Det innebär att du ändå måste betala 18 081 kronor, men din make får en skatteminskning med de 20 756 kronor som omfördelas.
 
Vad skönt att höra! Tack för de svaren! :D
 
Har precis skickat in deklarationen över nätet. Fanns en särskild flik under husarbete för att föra över preliminära avdrag mellan fastighetens ägare. Skönt! d^_^b
 
Som jag uppfattat reglerna kan man få ROTavdrag på skatten vid föräldrapenning. Är det inte så att hon skattat för lite för att göra fullt avdrag ?
 
Om jag minns rätt så krävde de tillbaka pengarna med hänvisning sidan 26 i "dags att deklarera". Där står att avdrag inte får göras på bl.a föräldrapenning för husarbete. Vad som däremot är lite märkligt, och som jag inte förstår, är att skatt på inkomst till största delen kom från arbete och inte föräldrapenning, något som de verkade förbise. Nu ordnade det sig ändå, annars hade jag ringt dem och kollat vad det kunde bero på.
 
Ja det måste ju rimligen vara så eftersom det inte går att säga vilken del av skatten som hör till föräldrapenning respektive arbetet...
 
daviden: Ja det har du ratt i! Jag far forska vidare i detta. Annars kommer det att svida ordentligt nasta ar om hon inte far gora ROT-avdrag for de omfattande renoveringar vi har gjort under borjan av aret. :S
Algen: Det star i deklarationen hur stor skatten ar pa bidrag fran forsakringskassan resp hennes arbete, sa det verkar de kunna halla isar.
 
Ok tillbaka med foljande:

http://www.skatteverket.se/rattsinf...kvm201002.5.233f91f71260075abe8800030515.html

"Den som har fått ersättning i form av föräldrapenning, vårdbidrag, handikappersättning eller annat stöd kan få skattereduktion förutsatt att utbetalat bidrag inte är en direkt kompensation för det husarbete som skattereduktion begärs för."

Alltsa borde min fru visst fa anvanda avdraget mot foraldrapenningen. Savida inte husarbetet bestar av t ex barnpassning?
 
kalubah skrev:
Alltsa borde min fru visst fa anvanda avdraget mot foraldrapenningen. Savida inte husarbetet bestar av t ex barnpassning?
Hej.

Har du hört eller hittat mer info angående detta? Står inför en utbyggnad med en av oss föräldraledig.
 
Sanningen är att personer med pension eller föräldrapenning i större grad kan nyttja ROT-avdraget jämfört med löntagare med samma inkomst. Detta eftersom man på lön får ett jobbskatteavdrag som minskar den skatt man betalar, det får man inte på föräldrapenning eller pension.

I runda slängar krävs det ca >25 000 kr/mån i lön (utan ev. avdrag) för att nyttja maximala 50 000 kr/år och person. Medans har man endast föräldrapenning t. ex. räcker det med ca >20 000 kr.

Kaluba: Du har hittat information om hushållsnära tjänster, du undrar dock om ROT-avdrag varför den informationen inte är väsentlig för dig. Husarbete är ett samlingsnamn för hushållsnära tjänster och ROT-arbete.

För övrigt om ni har några frågor om husarbete så är det bara ställa dom i tråden, det jag inte kan svara på är inte värt att veta ;-)
 
H_L: Jag hade missat foljande vilket var orsaken till att jag inte fick ekvationen att ga ut:
"Skattereduktion för husarbete medges inte för den del av den slutliga
skatten som rör allmän pensionsavgift, begravningsavgift och ev. påförd
kyrkoavgift. Dessa skatter måste man betala. Vilket gör att den slutliga
skatten inte kan bli 0 kr."
Det fungerar utmarkt med skattereduktion av foraldrapenning.

aadde81:
Hanger inte med. Vilken information syftar du pa? Om det var mitt senaste inlagg sa star det ju i citatet att det galler husarbete?
 
Kaluba:

Sorry, missade det sista inlägget där du hade dragit precis rätt slutsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.