Hej
Vi har ett garage ingrävt i tomten som i bakkant ligger i marknivå (sluttningstomt). Nu vill vi bygga stuga på "garagetaket". Plattan är 6x6 m och kraftigt armerad. (Tanken var att ställa bilar på eller ha jordland på från förra ägaren som byggde garaget...). Dvs taket bär...

Vi vill iaf göra bostadshus av ytan. Vi tänker oss något i stil med ett stort rum med integrerat kök och ett rum för bad. Funkar det vill vi även bygga ett sovrum. Hur mycket tror ni man kan få ut av typ 6x6 m yttermått?

Min fråga är följande;

Eftersom vi ska ansluta vatten från huset, dra el från huset och koppla avlopp på husets avlopp vill vi veta vad som ska med i bygglovshandlingarna.... Räcker det fortfarande med planlösning och fasadritningar? Eller måste man rita elschema och vatten/avloppsdragningsschema som ska följa med i bygglovet?

Tacksam för svar!
 
Generellt så behöver du inte blanda in el och vvs för bygglovet, däremot så kanske de vill se sådant vid byggsamrådet som är "slutresultat" av din bygganmälan, när du väl fått bygglov.

Jag tycker att det första du skall göra är att undersöka om detaljplanen överhuvudtaget tillåter att du bygger mer boyta. Garaget är i många detaljplaner "extra" yta utöve tillåten byggnadsyta. Då blir det plötsligt byggnadsyta om du bygger bostadsutrymme ovanpå.
 
hempularen skrev:
Generellt så behöver du inte blanda in el och vvs för bygglovet, däremot så kanske de vill se sådant vid byggsamrådet som är "slutresultat" av din bygganmälan, när du väl fått bygglov.

Jag tycker att det första du skall göra är att undersöka om detaljplanen överhuvudtaget tillåter att du bygger mer boyta. Garaget är i många detaljplaner "extra" yta utöve tillåten byggnadsyta. Då blir det plötsligt byggnadsyta om du bygger bostadsutrymme ovanpå.
Okej, är det svårt att få bygglov för mer boyta? (Vi bor ganska lantligt med bara en granne....Stugan kommer dock hamna ca 4 m från tomtgränsen ut mot vägen)

Träffade en gubbe som gjort ett liknande bygge men "utelämnat" uppgifterna om att han dragit in v/a... Jag tänker mig att det kan bli jobbigt om en skada uppstår och du vill ha försäkringspengar. Då måste ju hela grejen klassas som "svartbyggge" och försäkringsbolaget kan väl isf neka ersättning?

Vidare kan du ju inte försäkra nåt som inte finns.... Det du försäkrar är väl bara en stuga eller friggebod eller nåt?

Tanken har även slagit mig att kunna hyra ut och det skulle ju kännas väldigt jobbigt om det hände något och jag stod oförsäkrad....

Vänligen tyck till :)
 
Redigerat:
Ditt bygge verkar hamna kritiskt nära tomtgräns. Men för övrigt tror jag du har god chans att ro hem bygglov för projektet. Ytan bör räcka till en liten kompakt och trevlig "etta", om du ritar duktigt. Som hempularen redan tipsat ska du först av allt ta reda på planbestämmelserna. Ligger fastigheten "lantligt" kanske den endast regleras av utomplanebestämmelser.

Bygglovsenheten kommer att fråga till vad utbyggnaden kommet att användas, och hur den kommer att inredas. Jag gissar att fastigheten inte är ansluten till kommunalt VA-verk. Om det framkommer att ni inreder en separat bostad i utbygget ska därför, rätteligen, hälsovårdsmyndigheten pröva om VA-lösningen duger innan bygglov kan beviljas.

Till bygglovsansökan behöver ni inte bifoga annat än planlösningar, fasader och genomskärning av byggnaden före och efter utbyggnad, plus situationsritning av läget på tomten. VA-ritning lämnas in tillsammans med revisionsritningar först efter byggets färdigställande.

I fråga om försäkringsskydd är ni berättigade till ersättning för skada på den existerande egendom som ni betalat premie för.
 
billy_baver skrev:
Ditt bygge verkar hamna kritiskt nära tomtgräns. Men för övrigt tror jag du har god chans att ro hem bygglov för projektet. Ytan bör räcka till en liten kompakt och trevlig "etta", om du ritar duktigt. Som hempularen redan tipsat ska du först av allt ta reda på planbestämmelserna. Ligger fastigheten "lantligt" kanske den endast regleras av utomplanebestämmelser.

Bygglovsenheten kommer att fråga till vad utbyggnaden kommet att användas, och hur den kommer att inredas. Jag gissar att fastigheten inte är ansluten till kommunalt VA-verk. Om det framkommer att ni inreder en separat bostad i utbygget ska därför, rätteligen, hälsovårdsmyndigheten pröva om VA-lösningen duger innan bygglov kan beviljas.

Till bygglovsansökan behöver ni inte bifoga annat än planlösningar, fasader och genomskärning av byggnaden före och efter utbyggnad, plus situationsritning av läget på tomten. VA-ritning lämnas in tillsammans med revisionsritningar först efter byggets färdigställande.

Tack för svaret:)

Eftersom vi bor i Göteborg blir saker och ting väldigt snabbt lantliga :), de facto är vi anslutna till kommunalt V/A.....

Vi har ju bygglov på garaget som står där och stugan ska ju ställas på garagetaket... Borde det inte funka då?

Ang försäkringen kan jag väl inte försäkra något som officiellt inte finns, jag menar säga att jag har ett åretruntboende på tomten som jag inte har bygglov på?
 
Angående försäkringen uppger du givetvis för F-bolaget vilka hus som faktiskt finns, och vilken standard de har.
 
Det som kan ställa till det är (förutom planbestämmelser) brandskyddet. Det brukar bli lite kinkigt med hur reglerna ska tolkas/genomföras om man anger att det ska vara en bostad. Enklare om man anger hemmakontor eftersom det i regel medför vistelse dagtid när man normalt är vaken.

Därmed inte sagt att man ska strunta i brandskyddet men risken är att kommunen säger nej till just bostadsutrymme
 
Elkhorn skrev:
Det som kan ställa till det är (förutom planbestämmelser) brandskyddet. Det brukar bli lite kinkigt med hur reglerna ska tolkas/genomföras om man anger att det ska vara en bostad. Enklare om man anger hemmakontor eftersom det i regel medför vistelse dagtid när man normalt är vaken.

Därmed inte sagt att man ska strunta i brandskyddet men risken är att kommunen säger nej till just bostadsutrymme

Okej men vad anses som bostadsutrymme och måste man uppge detta? Är det bara för att man har el och vatten eller är det för att man vinterisolerar det?

Kommunen ska väl skita i vad som sker i mina stugor? Ta ett ex, jag kanske älskar mina Kleber-vinterdäck så mycket att jag vill att dom ska stå i min bostadsinredda stuga istället för att ha dom i det råa kalla garaget;)?

Skämt åsido ställer ju var å varannan person in sängar i sina friggebodar på max 15 m2. Detta har ju kommunen ingen som helst koll på.... Dessa byggs ju utan bygglov..... Där sover ju folk trots att man kanske inte har vatten indraget....
 
drik skrev:
Okej men vad anses som bostadsutrymme och måste man uppge detta? Är det bara för att man har el och vatten eller är det för att man vinterisolerar det?

Kommunen ska väl skita i vad som sker i mina stugor? Ta ett ex, jag kanske älskar mina Kleber-vinterdäck så mycket att jag vill att dom ska stå i min bostadsinredda stuga istället för att ha dom i det råa kalla garaget;)?

Skämt åsido ställer ju var å varannan person in sängar i sina friggebodar på max 15 m2. Detta har ju kommunen ingen som helst koll på.... Dessa byggs ju utan bygglov..... Där sover ju folk trots att man kanske inte har vatten indraget....
Det kanske skiljer lite mellan olika kommuner men normalt anger man byggnadstyp (bostad, garage, förråd etc).

Det är mycket sällan som en friggebod placeras ovanpå ett garage och då behövs inget extra brandskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.