Ska slöjda ihop en altan och har några funderingar/frågor.
Hur fäster man lämpligast bärlinan i huset, är en grundmur i betonghålsten?.
Har en befintlig altan i ölandsten som legat i typ 50 år som jag tänkter överdäcka, kan man inte gjuta fast fästen för bjälklaget direkt på stenplattorna eller bara trava upp stenplattor som reglarna vilar på, det nya däcket ska ligga ca 50cm över det gammla, dock så ska altanen bli ca 1,5 m större än den gammla så en yttre rad plintar måste ändå fixas.
Så frågan är om det kanske rör sig så olika så det blir problem?(detta är i 08 land) men det känns som dom gammla plattorna borde va en rätt så stabil grund.
Sen det här med plintar, har kollar runt lite på hur alla andra verkar göra, och dom flesta verkar gjuta plintar själv, är det någon fördel med det mot att köpa färdiga, dom kostar jhu inte så mkt direkt, så någon ekonomisk betydelse kan det inte ha tycket jag.

Tackar på förhand....
 
i vägggen gör du enllast med spikskruv eller långa franska och plugg.

Gamla stenarna borde vara tillräckligt stabila men jag hade grävt ner plintar... Jag tycker inte att det känns bra att lägga en altan på sten plattor. Sett för många altaner som vilar på plattor som sviktar efter några år

Att gjuta själv eller köpa färdiga har nog ingen större betydelse... Jag köpte färdiga plintar. :)
 
Bärlina infäst i betonghålsten är bland det sämsta man kan finna. Jag satte genomgående gängad stång. Spik plugg och annat är helt kasst om du träffar ett hål.

Men i ditt fall så kommer inte bärlinan vara den avgörande, du kommer att ställa din altan på den gamla med t.ex plattor ellet liknande. Bärlinans funktion blir därmed bara något son håller ditt däck mot huset, övriga laster tar dina plattor. Gjuta eller färdiga plintar? spelar ingen roll om du inte har nära till berg så du vill gjuta mot detta.
 
Min sitter som berget... betonghålsten... Träffar man ett hål så gör inte det så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.