Jag kände mig tvungen att påpeka att det finns möjlighet att få en exakt position på var en person ringer i GSM-nätet.

Positioneringen säljs till operatör men det är ju valfritt så min gissning är att det inte finns någon operatör i Sverige som har tjänsten aktiverad.

I USA måste leverantörr kunna tillhandahålla positioneringstjänster för att deras 911 skall se var personen som ringer befinner sig.

/
Johan
 
Halloj..

Ja tänkte på de där me bandbredden och om man tex har 6Mbit som max så har förmodligen masten en lina med högre kapacitet. Så alltså om man har max 6Mbit och de är 6 andra på linan blir ju inte de automatiskt 1Mbit var. Och om de nu var så att masten bara hade 6Mbit så skulle de ju krävas att alla 6 använde sej av lika stor del.. Så om nån (typ jag) bara sitter och läser i ett byggahus forum så nyttjar ja kanske inte min fulla kapacitet.. då borde ju en annan i samma område ha desstå mer att tillstå..

Är ja helt ute och cyklar eller tänker jag rätt?

BTW så har jag stått på mässor och försökt ha demo med telenors mobila bredband och de gick väl men inte så fort.. Men de va flera tusen montrar där och telenor är nog ett vanligt bredband.. Om vi då bara hade haft 8Mbit att dela på hade de ju knappt gått alls..
 
Du är inte ute och cyklar.

Det är bara en del som har svårt att acceptera att det fungerar för andra.
 
Oj oj här skrevs det mycket!! Mer än vad jag förstår! ;-)Men jag tror jag ska satsa på en router som gör mitt mobila bredband trådlöst! Känns lättast så! ( som sagt kan jag inget om detta ämne ;-))
Fick ett tips länkat på en variant men om jag ska kika runt på fler vad ska jag då tänka på? Vill helst komma undan så billigt som möjligt! :)
Tusen tack till alla som tagit sig tid att svara på mitt dilemma!
 
Det finns olika sätt att göra det på, vad har du för modem?
 
Redigerat:
Bandbredden är och förblir fast för en basstation, det är bara ett simpelt faktum som baserar sig på hur mycket frekvensutrymme man får tilldelat från Post och Telestyresen.

Den bandbredden delas sedan mellan användarna men systemet är såpass smart att det fördelar och prioriterar bandbredden dit den behövs. Tal ska alltid fram men drar lite bandbredd. Data drar mer men kan vänta lite.

Det är bland annat därför man inte får någon garanterad bandbredd all utan det är den berömda upp till som gäller.

När det gäller större datamängder så finns det mig veterligen inger DSL abb som har trafikgränser. På 3G har de flesta trafikgränser, ett färskt exempel på det är Telia och spotify http://www.idg.se/2.1085/1.273279/telia-spotify-far-ingen-graddfil
 
Tele2 har 5gig
3 har 20 gig och det räcker gott och väl.


Telenor har ingen gräns, men en gissning är att de inför det snart.
 
Flyttar snart från lägenhet med symetriskt 100Mb till villa.
Det är lite frustrerande att konstatera hur mkt sämre bredbandslösningar jag blir hänvisade till.
Vi klarar oss naturligtvis bra med de ca 20Mbit som erbjuds via ADSL, men att inte kunna ladda upp med mer än 0,5-1 Mbit är INTE lockande.

I ljuset av detta ter sig tres mobila nät klart intressant, då verkar man åtminstone kunna komma upp i ca 2 Mbit, en fördubbling!

Vi är mkt rådvilla, men kan konstatera att det treabbonemang med kontantkort som vi använder i sommarstugan, via en router fungerar bra där, dock är det en lite långsammare variant med upp till ca 3,6Mb. För hemmabruk vore detta allt för dåligt.

/Dadid
 
Ni får väl satsa på fiber till villan då.
 
Borde kanske nämna att villan är från 40-talet och således ligger i ett befintligt bostadsområde i NV Skåne..

/Dadid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.