Hej!
Jag har en tråd igång där jag beskriver vad som händer med vårt kök:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8482

Nu är det verkligen dags och bestämma sig för golv. Vårt kök kommer närma sig att likna detta kök med luckor och bänkskivor/täcksidor i Valnöt. Dock så kan jag av främst ekonomiska villkor inte välja ett Valnötsparkett, då det är närmre 60 kvm som skall läggas, och så tror jag att det kan bli för mörkt.

Jag är inne på ett Ek-parkett-golv. K-Rauta säljer ett billigt just nu!

Vad tror ni??

lobopolar4_big.jpg

Detta supersnygga kök finns för övrigt mer info om här: http://www.lundinskok.se/?articleId=641&lang=SE

/ Fredrik
 
Hej!
Snyggt kök !! men det är nog bra att inte ha för mörkt golv, då försvinner bänkarna lite, samt att i köket på bilden blir strukturen för lika på golv o bänkar tycker jag.
Ekparkett kan bli snyggt tror jag ( helst inte för lika mönster) eller också ett lite ljusare golv, vi ska bygga ett vitt kök m. ekskivor o hyllor, till det lägger vi ett Alloc laminatgolv i breda plankor ( Canadensisk furu) jag tycker det blir en bra kontrast till ekbänkar och ekmöbler. hälsn. Mia
 
Ask, har mörk kärna, men annars ett ljust golv. Livfullt och otroliga vackert, särskilt i utförandet med hela plankor!
/U
 
Vi har ett nytt kök men vita (uppe) och mörkbruna luckor (nere).

Vi valde ett golv från Forbo, Ek Tilja Vitoljad Borstad. Har fått många positiva kommentarer på det golvet (och även köket...).

Annars finns det ett lite billigare Viva från tarkett, som också är lite ljusare och gråare, mycket snyggt, men tyvärr torr jag att det är rätt lång leveranstid på detta. Även ett annat Tarkettgolv som nog fungerar mycket bra är Salsa, ljus vitaktig ek.

Jag tror att det skulle vara snyggt med något golv liknande de ovan, lite ljusare färg, och inte så livligt.

Hoppas det blir fint!

HÄPP!
 
Jag tycker som Misse_o_Mojje! Själv älskar jag ask, det är hårt, snyggt och ljust! Ska själv lägga in det i hall och kök (det ligger i v-rummet och väntar på att golvnisse ska komma och flytspackla först)
Tror att det i ditt fall skulle se bra ut tillsammans med köket.
 
Golvet som jag lägger i köket kommer att finnas även i vardagsrummet som nu efter en väggrivning är anslutet till köket.. Se tråden ovan. Tanken med det rummet är att det skall vara vitt i väggar o tak.. Kanske Ask blir lite väl ljust då, men Ask skall iaf utredas!

Jag har funderat på ett ljust kolv innan, typ vitlaserat ek då, men åndrade mig när vi insåg att allt antagligen kommer synas rejält på ett sådant golv i ett kök..  Lär ju bli att ta fram moppen såfort det minsta hamnar på golvet i köket.. Eller?
 
Maria_Pi skrev:
Hej!
Snyggt kök !!  men det är nog bra att inte ha för mörkt golv, då försvinner  bänkarna lite, samt att   i köket på bilden blir strukturen för lika på golv o bänkar tycker jag.  
Ekparkett kan bli snyggt tror jag ( helst inte för lika mönster)  eller också ett lite ljusare golv,  vi  ska  bygga ett vitt kök m. ekskivor o hyllor, till det lägger vi  ett  Alloc laminatgolv i breda plankor  ( Canadensisk furu)   jag tycker det blir en bra kontrast till ekbänkar och ekmöbler. hälsn. Mia

Samma golv som vi är inne på :)
Fast vi har valnöt istället för ek.
Tror min röda Pappelinamatta syns bättre på det ljusa golvet än på ett mörkt golv ;)
 
FreSve skrev:
Golvet som jag lägger i köket kommer att finnas även i vardagsrummet som nu efter en väggrivning är anslutet till köket.. Se tråden ovan. Tanken med det rummet är att det skall vara vitt i väggar o tak.. Kanske Ask blir lite väl ljust då, men Ask skall iaf utredas!

Jag har funderat på ett ljust kolv innan, typ vitlaserat ek då, men åndrade mig när vi insåg att allt antagligen kommer synas rejält på ett sådant golv i ett kök..  Lär ju bli att ta fram moppen såfort det minsta hamnar på golvet i köket.. Eller?
Vårat kök och vardagsrum går också ihop, men vi valde bort ett mörkt golv, trots vita väggar och vitt tak.
Är mer inne på att ha ett ljust rum och kunna ha snygga attiraljer i huset.
T ex en läcker matta i v-rummet som verkligen syns.
 
Hemmakatten
Vi har också valnöt och vitt i öppen planlösning. Vi funderade mycket på golv och var runt o tittade länge. Inte helt lätt att kombinera golv tillsammans med valnöt
en som är väldigt dominerande till både färg o struktur. Ganska snart insåg vi att det måste vara ett ljust golv utan röda inslag (tex bok) och utan för mycket struktur. Ett tag var vi inne på ek och även vitlaserad ek. Eken var dock för "grov"i strukturen, den vitlaserade ännu grövre. Vitlaserad ek blir inte vit utan konstigt gråaktig med inslag av lila.

Det vi valde till slut var lutad och vitoljad granlamellparkett i 185mm breda tiljor. Det blev mycket bra. Granen har färre och mindre kvistar än tex furu ochär mindre gul än furu. Det ger också ett lugnt intryck och passar utmärkt med valnöten och det vita. Nackdelen är att gran är ett mjukt golv som lätt får märken, men som man också lätt kan åtgärda.

Vad gäller tvättning av golv,så tvättas väl alla golv när de blir smutsiga och inte bara när det syns för mycket, eller... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.