Vi har ett trähus målat i beige med vita knutar och jag har märkt att så fort solen ligger på på en sida så sätter sig ett par hundra flugor där. Skitar bl.a. ned på de vita plåtdetaljerna och är allmänt äckliga.

Nån som vet vad detta beror på? Är det träfasaden? Kulören? Färgsorten? Våra närmaste grannar har putsade fasader och jag tycker inte mig se flugor där på samma sätt.

Kan man göra nåt åt det?
 
Ingen som har liknande erfarenheter eller förslag på vad man kan göra åt det?
 
Puffar lite.
 
Hej hopp, är vi helt ensamma om det här problemet?
 
Hej!

Det är inte så att flugorna kommer från ert hus? Vi har nämligen också så, dom kommer från våran vind. Där dom "föds" nu när våren kommer. Dom gör ingen skada men jag håller med dig om att det blir äckligt när det är så många på en gång.
Tips: Sök på fluginvasion här på forumet, har skrivit i en tråd här tidigare ang detta.
 
Ja, det är så det är, vi bor med 3 bondgårdar som närmsta granne.
Vita plåtdetaljer är snyggt, men inte så kul med "nedskitning", och vita plåtdetaljer blir ju smutsiga även om man inte har ovanligt mycket flugor.

Vi bor i ett gult hus, flugorna flockas enormt när solen ligger på. Sen när det är varmare ute håller dem inte till på väggen, utan överallt :)
 
Jag har också funderat på om flugorna kommer från huset ... men de är så himla stora, helt fullvuxna, tycker inte de skulle kunna ta sig ut? Men vi ska ta en titt på vinden!
 
Vi har samma sak. De bor på vinden... En dag ska jag ta tag i och fixa till nåt men det står inte så högt upp på prio-listan... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.