handlar inte om att köra på. nu handlar det i detta fall om ett befintligt hus som ägarna vill bevara i ursprungsskick så långt det går. då kan det ligga inom ramarna för byggnadsvård. lagbrott är ej att beivra men lagen kan tolkas på olika sätt och bygglovshandlingar i ett fall som detta kräver djupgående kunskap i ämnet.
 
Formellt jämställs husflytt med nyproduktion. Den enda formellt giltiga byggnadsvården i vår lagstiftning gäller de byggnader som underkastats kulturminnesskydd med särskilda åtaganden för fastighetsägaren. Nya och gamla timmerstommars dåliga isoleringsvärden är ett klassiskt ämne för träta och debatt. I diskussioner av det här slaget brukar debattörerna hamna i två eller fyra olika läger, som bara delvis diskuterar samma sak.

Finns det kryphål i regelverket? Utan att veta om kryphålen ingår i "lagstiftarens syfte" besvarar jag frågan med ja. Annars är det (som vanligt) mera tveksamt.

Är timmerhus mer energisnåla än de förefaller vara på papperet? Mitt eget svar på den frågan är att gamla byggnader faktiskt har sämre energivärden därför att ved i Sverige åtminstone förr var så billigt att det hade varit rent slöseri att isolera bättre. På vintrarna höll man bara enstaka rum varma. Värsta draget kan man eliminera genom att ersätta den gamla ytterpanelen med en ny, innanför vilken man monterar ett effektivt vindtätt skikt, som ska täcka HELA fasaden inklusive trossbotten och mellanbjälklag.
 
håller med dig Billy. vad många gör, i alla fall i mina trakter som timrar upp gamla husstommar är just att ge huset ett nytt yttre. oftast får dom gjuten platta med golvvärme. det yttre blit nytt men med ett gammaldags stuk och fönster och dörrar likaså. däremot lämnas ett flertal väggar synliga inne i huset som bevarar husets ålderdom. kök får allmogelook, takbjälkar lämnas synliga samt gammaldags panel i taket. de väggar som kläs med nya material får tapeter med tidsenliga mönster och boaseringar förekommer ofta. det är nog det närmsta man kan komma om man vill bevara huset så genuint som möjligt och ändå följa de lagar som finns.
 
Angående energivärdena i timmerhus så diskuterade jag detta med en energiexpert på Boverket. Han menade att reglerna är utformade så att man har ett spelrum om man vill bygga mindre energieffektivt, t ex när det gäller gamla hus och timmerhus. Det kan vara att man installerar en enkel luft/luftvärmepump så förbättras hela husets värde i energikalkylen och uppfyller kraven. Men det gäller att ha en VVS-konsult som kan spelreglerna. Du kan ju också isolera i golv och tak och ha bättre u-värde på fönstren, utan att det förstör utseendet på huset.
 
Jo, nog kan det gå att hitta lösningar!

Men just luftvärmepump är jag inte säker på att det löser något formellt krav; de betraktas i nuvarande regler på samma sätt som direktverkande el och är det uppvämningssätt som har de högsta kraven. En pelletskamin däremot!
 
Marlene Eskilssons viktigaste poäng är att det enda som formaliteterna egentligen täcker in är ett teoretiskt slutvärde. Man kan alltså kompensera exempelvis det teoretiskt beräknade undermåliga isoleringsvärdet i en vägg med ett lika teoretiskt "överisolerat" tak. Visserligen är det inte så det går till att rädda isbjörnar i praktiken. Men vet man som sagt hur man ska räkna blir kanske pärmbärarna nöjda. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.