5 419 läst · 40 svar
5k läst
40 svar
En vedpannas laddtemperatur.
Sida 1 av 3
När man ska ackumulera värme med Vedpanna, och samtidigt siktar in sig på att få så långa intervaller som möjligt mellan eldningarna så bör laddtemperaturen vara så hög som möjligt.
Det finns dom som tycker att man ska ha en lägre temperatur än den högsta möjliga, men då har man inte riktigt förstått syftet och iden med vedeldning och ackumulering.
Det vore bra om vi kan enas om sambandet: höga temperaturer= bra, låga temperaturer= mindre bra..
Om vi kan enas om att det är bra med höga temperaturer så borde vi också kunna enas om att det är en brist när man inte når så höga temperaturer som möjligt.
Tycker jag.
Det finns dom som tycker att man ska ha en lägre temperatur än den högsta möjliga, men då har man inte riktigt förstått syftet och iden med vedeldning och ackumulering.
Det vore bra om vi kan enas om sambandet: höga temperaturer= bra, låga temperaturer= mindre bra..
Om vi kan enas om att det är bra med höga temperaturer så borde vi också kunna enas om att det är en brist när man inte når så höga temperaturer som möjligt.
Tycker jag.
Håller med. Vid 98 grader stannar fläkten på min Innova
jaaa - allt annat är ren kapitalförstöring
och vid 0,5 bars övertryck (5 m vattenpelare) kokar vattnet först vid 111,37 C
och lika viktigt är det att skapa låg temp i botten
och ha bra skiktning och isolering
och hushålla med det heta vattnet i toppen
och....
och vid 0,5 bars övertryck (5 m vattenpelare) kokar vattnet först vid 111,37 C
och lika viktigt är det att skapa låg temp i botten
och ha bra skiktning och isolering
och hushålla med det heta vattnet i toppen
och....
Hur blir det om man hissar upp expansionskärlet i flaggstången då? Borde väl då räknas som ökning av ackvolym.. ;D.
Skämt o sido..vet du vad det blir för kokpunkt vid 6 resp 7 m vattenpelare? Visst går det att räkna ut kokpunkten via någon logaritmisk ekvation?
mvh
christer.j skrev:
Det går nog att "pilla" på termostaten så den bryter ite senare.. Det borde vara samma grejor som i innovan.
Men du borde ju få upp tankarna lite mer tycker man
Då kan jag passa på att göra reklam för Atmos i sådana fall, där går det enkelt att ställa in önskad temp. Om jag vill så kan jag få upp tankarna i 100°C, det går att höja tempen till ännu mer om man skulle ha behov av det.
2 kubik 100°C varmt vatten räcker till många duschar 8)
2 kubik 100°C varmt vatten räcker till många duschar 8)
Imponerande, jag trodde inte det fanns någon panna som utan mankemang kunde piska upp temperaturen i acc så högt.Sne4 skrev:
När löser överhettningsskyddet? (om det finns något sådant?)
Nog finns det säkerhetsventil och kylslinga men jag vet inte än när den löser ut. Hoppas den gör det när det behövs .RoKe skrev:
Atmos är anpassad till att köras också utan ackumulator och då ställs panntemp. neråt mot 80grader med samma ratt ( då stängs fläkten vid önskad/inställd temp). Rekommendation för pannans arbetstemp är 80-90 grader. Hemma kör vi på och laddar tankar till ca 95 grader ( som är också pannans temp) utan att trixa med regleringen. Ladomat21 verkar inte ha något problem med det. Så hög lagringstemp ger något större förluster genom ackisolering men det kommer i alla fall huset till godo .
Atmos40 har ovanligt litet keramik i men i stället 6mm plåt på eldstadssidan. Plåten skall hålla mer än 10 år om man använder ladomat och inte pyreldar på kanten till 60 grader. Röktermometer finns men den skall inte sitta i kanalen hela tiden för den tål inte det i långa lopet (stor det i instruktion att den används enbart vid injustering av pannan). Vår Atmos40 verkar vara ett bra köp men vi har inte provat annat och kan bara jämföra med gammal ctc kombi+förugn :-/.
Nu eldar vi 2-3 kvällar i veckan i stället för att mata förugnen 3-4gånger per dygn ;D. Bor i gammalt hus med okänd isoleringstandard men det känns enklare/billigare att lägga i några vedbitar extra än att tillläggsisolera ;D
gaia
Aha! En Atmos-vän.
Jag har En atmos 40kW med 2,5m3
Kör med värmeslinga istället för beredare=nästintill obegränsat med tappvarmvatten.
Eldar nu en rejäl brasa varanna dag.
Kör ännu med oisolerade rör så den svalnar ganska fort.
Kör med VVC som går konstant och det kyler ju rätt mycket. Ska instalera klocka på den.
Angående rökgastermomtern så har jag hört (från Atmos tekniker) att den håller sålänge man inte konstant värmer den över 300grader.
Någon nämnde vad som händer vid/innan kokning.
På Atmos kör man inte med kylslinga (det finns men som jag förstått så ska man bara ha det om man har komunalt vatten). På Atmos finns en nödventill (SYR) som med termostater släpper ut varmvatten och blandar in kallt vi nödläge. Nackdelen är att man får in syre. Men, som sagt, det är för nödlägen.
/Thrax
Jag har En atmos 40kW med 2,5m3
Kör med värmeslinga istället för beredare=nästintill obegränsat med tappvarmvatten.
Eldar nu en rejäl brasa varanna dag.
Kör ännu med oisolerade rör så den svalnar ganska fort.
Kör med VVC som går konstant och det kyler ju rätt mycket. Ska instalera klocka på den.
Angående rökgastermomtern så har jag hört (från Atmos tekniker) att den håller sålänge man inte konstant värmer den över 300grader.
Någon nämnde vad som händer vid/innan kokning.
På Atmos kör man inte med kylslinga (det finns men som jag förstått så ska man bara ha det om man har komunalt vatten). På Atmos finns en nödventill (SYR) som med termostater släpper ut varmvatten och blandar in kallt vi nödläge. Nackdelen är att man får in syre. Men, som sagt, det är för nödlägen.
/Thrax
Bra, vi har inte kommit över 300 grader än ( den sitter kvar i rökröret bara för att ha kol när det är tid för sotning). Vi har kylslingan inkopplad.thrax skrev:
Allt är lika nytt hos oss också fast vi hann isolera alla rör och den sköna källarvärmen försvann . Idag monteras shuntautomatik .... som tydligen är bra att ha ... vi får se om det gör nytta...
gaia