Yonez skrev:
Vi funderar på att antingen enbart ändra takvinkeln (har ändå svårt att se hur få upp nya takstolar utan kran :)), alternativt lyfta 70cm (det är vad detaljplanen tillåter) och ändra takvinkeln.

Har börjat skicka ut förfrågningar till taklyftfirmorna ovan. Förvånad över att lösvirke var billigare. Får nog kolla upp det med.
Tänk på att de där 70 cm är från takpappen ner till golvet vid utsida yttervägg. Har man 50cm isolering och 45 grader så blir det inte många cm över till väggliv.
 
Jag kör lata stilen och använder mig av Borkas (www.takvaningar.se).

Tid är värt mycket för mig som egenföretagare, och eftersom jag inte släpper lös folk utan själv vill medverka så...

Förberedelser i form av bygga ställning, riva tak, gavlar och skorsten tog 4 dagar. Själva taklyftet är beräknat till 4 dagar den här veckan.

blog.easynut.org finns lite mer info om taklyftet.

Fördelar är ju att det går fort, nackdel är att det bygger lite mer än jag önskat (sen kostar det ju mer än lösvirke men man slipper planera och driva på).
 
  • Del_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tisdag_klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul att få se lite bilder.

Här har offert kommit in och nu är färhandlingarna igång hemma. Ska vi bygga på övervåning, ska vi bygga ut i markplan, ska vi köpa nytt hus i stället eller ska vi bo som vi gör.

Fortsättning följer...
 
Även vi är just i startgroparna till att skicka in bygglovsansökan för ett taklyft.

Vi har en enplansvilla på 120 kvm med valmat tak, planen är att det skall bli ett 38 graders sadeltak, med någon meter i förhöjt väggliv och en takkupa på ena sidan.

Vi har varit i kontakt med en mindre byggfirma som vi fått bra förtroende för, och som verkar ha en hel del bra ideér. Däremot har han aldrig gjort något taklyft. Å andra sidan inser vi att om vi går via en etablerad "taklyftarfirma" så går det hela både snabbare och de är mer erfarna, och säkerligen även betydligt dyrare.

Vi är orliga för tidsfaktorn för själva lyftet - tänk om det blir värsta ovädret? Hur lång tid bör det ta och hur många gubbar bör jobba med det?

Kan man riva det befintliga taket eftersom takstolarna kommer på plats eller krävs det att man tar bort taket för att bygga på det nya taket?

Tacksam för input!
 
Lite bilder för att visa hur man gjorde hos mig (tror det är standardsätt). Själva taklyftet görs ju bara på en dag, och man planerar om det är regn mm. Jag skulle säga att vi hade ett ganska stort lyft med kupa och vinkel, tog 3 snickare ganska exakt 5½ arbetsdagar att färdigställa och få det vattentätt (utan vinkel hade de gjort det på 4 dagar).

Dag1
River vindsgavlar och sågar bort takfot - Avslutar dagen med att lägga pressar.

Dag2
Bygger ny grund där takfoten låg runt takstolarna - Avslutar dagen med att lägga pressar.

Dag3
Lyfter av taket och kapar bort takstolarna, lägger en ny 45x195 och järnbalkar. Lyfter på alla prefabsektionerna och drar pressar över alla hål.

Dag4->
Snickeriarbeten i form av att sätta ihop sektionerna i passfacket och takvinklar.
 
  • Grund_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gavlar_skorsten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklyft_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklyft_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi skall i dagarna påbörja vår nya övervåning. Mansardtak med 75 gr vinkel. Byggfirma som gör det själva. Man får en med denna vinkel ganska stor effektiv golvyta.
Matthias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.