Har ett hur från -52. I pannrummet i källaren har isoleringen kring endel rör börjar trasas sönder. Det är glasull, ståltråd och sedan typ gasbinda över. I böjarna finns asbets som isolermaterial under gasbindan. Vi har installerat bergvärme så vi ska ta ut gamla pannan och fräscha upp rummet. Men vad ska jag göra åt rören? Är inte så glad åt att riva bort all isolering för då frigörs ju asbetsen. Har inte råd att leja bort det jobbet. Kan man istället linda på något över alltihop och sedan måla rören? Vad ska man isåfall linda över tycker du? Hälsningar Charlie;)
 
B
antingen så sätter du på dig mask och tar bort den försiktigt. kanske spreja me vatten så det inte dammar för mycke eller fixar du plast att fira runt. finns på clas ohlson har jag för mig. säkert på andra ställen också
 
Är det ni som ska demontera pannan?

Personligen skulle jag rivit ut det ändå.:rolleyes:

Men om ni ska ha det kvar så går det ju att klä in det med gips, bygga en låda runt.
 
Vi tar ut pannan själva, MEN asbetsen har inte med pannan att göra. Den sitter kring vattenledningsrör i taket och där har "gasbindan" kring isoleringen börjat hänga och blotta innehållet som bl.a. är asbets i krökarna.
 
Vad är problemet med att asbesten frigörs som du skriver?
 
MissCharlie skrev:
Vi tar ut pannan själva, MEN asbetsen har inte med pannan att göra. Den sitter kring vattenledningsrör i taket och där har "gasbindan" kring isoleringen börjat hänga och blotta innehållet som bl.a. är asbets i krökarna.
Aha jag förstod det som att de hörde till pannan, när du skrev.


MissCharlie skrev:
I böjarna finns asbets som isolermaterial under gasbindan. Vi har installerat bergvärme så vi ska ta ut gamla pannan och fräscha upp rummet. Men vad ska jag göra åt rören? Är inte så glad åt att riva bort all isolering för då frigörs ju asbetsen.
Vad lätt det är att missförstå.:rolleyes: Men då är det väl bara att göra som byggare henke sa, plasta in det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.