Den 19 januari 2013 införs Direktiv 2006/126/EU och vi får nya körkorsbehörigheter.

Jag har letat fram direktivet till dem som saknar kvällslektyr.

Bestämmelserna gäller endast NYA (och förnyelse av indragna) körkort, existerande kort påverkas inte.

Mycket nöje!

Nu med filen! Något avkortad i slutet för att rymmas inom 200 kByte

Edit: Länk: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2006L0126:20090826:SV:PDF
 
Redigerat:
Var é länken?;)
 
Hoppsan, den var för stor.. återkommer.

Nu ligger den där uppe i inlägg #1!
 
Redigerat:
10. Datum för det första utfärdandet för varje kategori (detta datum
skall föras över till det nya körkortet vid varje senare ersättande
eller utbyte).

Den finns inte idag men gör stor skillnad för oss som en gång varit av med körkortet.
 
Nu har man fått med skrivelsen som också tillåter högre totalvikt med släp efter personbil än 3500kg (4350kg?) med en lämplig dragbil, men vad det innebär för svensk del är inte riktigt klart eftersom det står något att resp land kan ha särskilt tillstånd eller prov för just detta.
 
Det har spekulerats att den nya BE-behörigheten (släp över 750 kg och max totalvikt bil+släp 4250 kg) skulle kräva en endagskurs.

Skulle tippa att det kommer att kosta något i stil med ett par tusen för kursen på bilskola plus avgifter till Transportstyrelsen. Idag kostar proven för BE ca 1200 vill jag minnas.

Däremot blir det ganska tjurigt att få till en behörighet som motsvarar dagens BE. För att få köra tungt släp (upp till 12 ton) med personbil kommer det att krävas C1E vilket man inte kan ta med B i grunden utan man måste först ta C1 ("medeltung" lastbil).

Det låter som en ganska dyr historia måste jag säga. Tag BE innan 2013, ni som har behovet!
 
Redigerat:
Göran.W
Jag har i dag BE C behörighet Dvs personbil med tungt släp och tung lastbil.

Hur gör dom med en sån behörighet får man slänga på ett släp på upp till 12 ton efter en person bil efter 2013 då om draget klarar det dvs.

I dags läget får jag slänga på ett släp som har hur stor totalvikt som helst bara det inte väger men än vad draget är godkänt för om man räknar tjänstevikt + last.

Normalt brukar jag dra en 2 tons släp kära med en tjänste vikt på 570kg efter min volvo som får dra 1600 kg jag kan mao inte lasta mer än 1030kg när jag drar det med volvon.

Det är inte ofte man har behov av att lasta 1 ton men det är så himla skönt med ordentligt flak att lasta på.

En annan grej som är bra med ett tungt släp är att nästan ingen har behörighet så man slipper låna ut det med:D
 
Göran.W skrev:
Hur gör dom med en sån behörighet får man slänga på ett släp på upp till 12 ton efter en person bil efter 2013 då om draget klarar det dvs.
Med C1E skall det vara möjligt, fast det är ju inte bara draget som begränsar, det kan även vara max totalvikt satt på dragare plus släp beroende på exvis motor och transmission.

Nya C1 klassen verkar annars vara menad för dem som har behov av större pickups (typ Ford F-350) och liknande men inte fullstora lastbilar. Förhoppningsvis blir ett sådant kort billigare/enklare att ta än ett C-kort.

Det lär komma ett lagförslag snart, och då kanske de Svenska reglerna klarnar lite.
 
Tricket är alltså att inte släppa sitt BCE BE behörighet..... (tex genom att missa någon obligatorisk läkarundersökning)... alltså långtradarbehörighet från lumpen.
 
Nimajneb skrev:
Tricket är alltså att inte släppa sitt BCE BE behörighet..... (tex genom att missa någon obligatorisk läkarundersökning)... alltså långtradarbehörighet från lumpen.
Precis, jag fick underkasta mej husläkarens besiktning för att få behålla mitt (BEDECE) när det förnyades sist. A däremot var inget som diskuterades, förmodligen är jag mindre farlig i en lastbil än på en 1200 kubikare men det skiter dom i :D
 
Göran.W
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.