Jag har ett gammalt äppleträd på min tomt. Detta träd ger enormt med frukt men jag nyligen såg jag att det har ett öppet "sår" nere vid marknivån (se bild). Finns det något man kan göra? Då det börjar växa svamp på ett träd, skall man ta bort den? Tack på förhand! Claes
 
  • 100411-a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100411-b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100411-e.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hoppas att jag minns rätt från när beskäraren var hos oss i februari.

Han sa att man ska hålla alla öppningar torra och rena. Torrbosta och se till att det är fräscht så att det kan växa igen ... med andra ord skulle man behandla det precis som man gjorde med ett sår. Jag har för mig att han sa att man skulle ta bort eventuella svampangrepp och behandla som ovan. Att ett träd har ett öppet sår är oftast inte hela världen så länge det inte går runt om hela stammen (ringbarkad). Då är det kört! Skadorna som ditt träd uppvisar kan kanske ha startats av gräsklipparen - har nämligen ett träd här hemma som ser misstänkt likadant ut!

Lycka till!
 
AnneFi
För säkerhetens skull om du beskär det här trädet.
se till att alla verktyg är rena innan du rör ett anat träd eftersom de smittar om trädet är sjukt.
Mitt eget äppelträd har tyvärr råkat ut för en slaktare som lämnat massor av stora sår. Vi klippte allt dött förra året i Augusti och ska se i år om de skjuter några nya skott. Tror tyvärr det är för sent då vi bara fick 5 små skit äpplen.Blir nog till att plantera ett nytt träd i år.

GIllar den här sidan
http://www.juniper.se/tradvard/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.