Vi ska snart börja sätta upp en innervägg i källaren vi renoverar. Jag är ganska sugen på liggande enkel panel (vanliga ganska råa brädor) på denna vägg. I taket finns det gammal panel jag hade tänkt behålla. Väljer jag stående panel så går de i samma linje som taket. Väljer jag liggande så bryter dessa mönster varandra. Resten av rummet är putsade vita väggar, slipat betonggolv och jättedjupa fönsternischer.

Vilket blir bäst visuellt?
 
Jag tycker att liggande panel är snyggare, vet inte riktigt varför men väljer alltid det när jag kan.
Jag tror i ditt fall att liggande skulle ge bäst visuell känsla också, annars känns det som om tak och vägg sitter ihop vilket ger lite "lustiga huset" känsla. Tror det är mycket bättre att bryta mönstret.
 
Hemmakatten
Liggande panel på väggarna. SJälvklart!
 
Liggande för min del.
 
Hemmakatten skrev:
Liggande panel på väggarna. SJälvklart!
Tänk nu på att det är EN vägg vi talar om.

Hittade en bild som kan exemplifiera "det stående" alternativet och en liten bild om hur liggande respektive stående påverkar synen, dock inte på EN vägg i KOMBINATION med takpanel.
 
  • 3a.jpg
  • 1_attT%c3%a4nkaP%c3%a51.jpg
Om du har stående så behöver du spikläkt bakom. Det är kanske enklare att sätta liggande. Tror nog också att liggande ser bäst ut.
Är det ohyvlade brädor kan man blanda lite olika dimensioner för att för lite liv.
 
Det är tur att man kan googla allt. Nu tror jag att jag vet vad spikläkt är!

Om man har liggande, spikar man då direkt på reglarna?

Jag har en fråga ute angående isoleringen av denna vägg då jag vill ha bort ljudet från värmepumparna. Kanske ni kan svara här i denna tråd? Sätter jag isoleringen direkt i reglarna? Vilken sorts isolering? Vad sätter jag på andra sidan i pannrummet? Gips? Panel? Inbillar mig att gipset isolerar mot ljudet bättre men att panel även där är snyggare.
 
  • Gilla
cecell
  • Laddar…
Om jag kommer rätt ihåg, är det massan som dämpar. I alla fall i vägg. Mot ekot, arean i mjuk material. Dvs i ditt fall hade jag satsat på gipsvägg dock en bit från huvudväggen. Typ träreglar 20mm från väggen. Gips isol gips + panell. Det blir tyst!
 
Med liggande panel så blir känslan att taknivån sänkts, kan vara bra att ha i åtanke om takhöjden inte är så hög i källarn.
 
  • Gilla
JimmyPersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.