Hej,

Jag har ett fullhöjdskylskåp som är lite "för bra". Oavsett vad jag ställer temperaturreglaget på så blir det nära 0 grader i kylens övre del. Matvaror fryser tom ibland.
Jag misstänker att det kan vara termostaten som är trasig.

Kylskåpet är ca 5 år gammalt och innnan jag köper nytt vill jag se om det är möjligt att laga till en vettig kostnad. Märket är UPO, så det är inte lönt att lägga för mycket på att reparera.

Någon som kan tipsa mig hur man hittar termostaten, eller annat tips som kan hjälpa mig att lösa problemet?

Mvh,
/Daniel
 
kan vara dåligt med gas eller ventilfel . kylskåpets kompressor orkar inte kyla ner till termostatens bryt ca -10 grader. dom vanliga termostaterna omfång ligger mellan -10 till -20 grader
 
Hej,

Men det är ett kylskåp, tror att du menar om det varit en frys?

/Daniel
 
svar nej jag menar kylskåp termostatens känselkropp är av anliggningstyp . den är virad eller fastnitad mot kylröret närmast kompressorn som är väldigt kallt ´. kommer inte tempen ner till en viss grad fortsätter kompressorn bara och gå således blir kallare i kylen därför att termostaten inte bryter . hoppas du förstår . du kan ju prova och byta termostat kostar ca 3-500 på nätet funkar inte det är skåpet skrot man byter inte kompressor på ett standardskåp äldre än 2 år. inte lönt
 
Tror jag förstår hur du menar.
Det betyder att det inte finns något som mäter inne i skåpet.

Nästa steg blir att dra fram skåpet och kika på hur det ser ut.

Tack för svaret!!

Tips på försäljningsställe som kan sälja denna typ av termostater?

Mvh,
/Daniel
 
Tack för all hjälp!

Jag har nu kikat, och har kommit fram till att det är dax att köpa ny kyl och frys.
Det "porlar" ganska mycket, kompressorn är väldigt varm(går inte hålla handen mot den så många sekunder), hittar ingen termostat, det är lite grönt ärg på rören på ett par ställen. Så 5 år för UPO-kylen verkar vara livslängden.....

Någon som har tips på vad man ska välja för nya prylar. En fullhöjd kyl och en fullhöjd frys, gärna med "alu/rostfri" look. Vilket märke tex.
Har kikat på nätet och det är en djungel.....

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.