Man kanske kunde satsa på laddningsbara batterier...?
 
Det avråds allmänt från att använda laddbara batterier i brandvarnare. Självurladdningen i kombination med beteendet när de håller på att ta slut gör att de dels måste laddas ofta och att de kan tappa orken så snabbt att man inte hinner uppmärksamma varningen för låg nivå.
 
Jag förmodar att trådlöst kommunicerande brandvarnares strömslukande beror just på "trådlösheten"...? :(

Men andra kommunicerande brandvarnare, sådana man kan koppla ihop med en ledning, drar väl iallafall inte mer batteri än "singlar"?
 
J
Jag har en brandvarnare i vart rum seriekopplade "med ledning" kopplat till elnätet samt med batteri. Det var krav i mitt bygglov.
 
jyrgeb skrev:
Jag har en brandvarnare i vart rum seriekopplade "med ledning" kopplat till elnätet samt med batteri. Det var krav i mitt bygglov.
Har du alltså brandvarnare som normalt är elnätsdrivna men också har "nödbatteri"?
 
Är det ingen här som har trådlöst kommunicerande brandvarnare med låg batteriförbrukning?
Finns det sådana vore det kul få reda på märke, beteckning, pris och var de finns att köpa!
 
Lyfter fram frågan igen. Vilka trådlösa brandvarnare fungerar utan att man behöver byta batteri mer än en gång om året?
 
funkar jättefint. har själv 10st i 3 plan. ..j----r va det tjuter
Tolkar jag det rätt om jag tolkar det som att alla tjuter, att de inte bara är kopplade parvis som man köper dem?

Jag förmodar att trådlöst kommunicerande brandvarnares strömslukande beror just på "trådlösheten"...?
Ingen aning, de borde ju bara sända när de larmar, och att ta emot signaler drar nästan ingenting (så lite att det finns radios som drivs av en likriktad antennsignal).

Face it, allt utom R06 och R03 är utgående typer (när man talar om "vanliga" batterier, inte knappceller, LiPo och sånt). Det finns några prylar kvar som använder större batterier, men det är undantag.
Instämmer, med undantag för R20. Jag vill ju inte bli utan batterier till mina stora MagLite-lampor...
 
Den trådlösa funktionen drar såpass mycket ström att de käkar batterier. Tyvärr, det är en följd av att signalen rent fysiskt ska gå en viss sträcka genom vissa material och då behövs en viss effekt.

Men, man borde rimligen kunna använda laddningsbara batterier till den sändande delen. Själva brandvarnaren går ju på 9V-batteriet och dess funktion ska inte försämras om de fyra AA-batterierna lägger av. Det som sker är ju att bara en varnare tjuter, precis som en "vanlig" varnare. Så kör man med laddbara AA, gärna av hybridtyp för att få lägre självurladdning (Uniross Hybrio, Duracell Eneloop, Sony CycleEnergy osv) och byter ut/laddar dem typ en gång i halvåret borde man ha fullgod funktion hela tiden.
 
Troberg skrev:
Tolkar jag det rätt om jag tolkar det som att alla tjuter, att de inte bara är kopplade parvis som man köper dem?
Det kan vara olika för olika märken, men mina fyra Nexa kunde man koppla ihop, jag tror det var ett tjugotal. De var inte kopplade direkt ur förpackningen, som jag förstod det, men de är väldigt lätta att koppla. Jag sålde dem nyligen på Tradera och hade slarvat bort en av dem (jag hade satt i batterierna men inte hunnit sätta upp dem innnan larmsäljaren från Tre Lingon kom förbi) och hittade den fjärde genom att trycka på testknappen på en av de andra. ;-)

Jag mistänker att de sänder nån sorts testsignal till varandra, om inte kontinuerligt så iaf regelbundet. Det skulle isf förklara batteriaptiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.