Finns det spishällar på 400 volt istället för 230 volt? Har letat, men ser inga.

Idag har vi vanlig spis och när vi köpte den så frågade de i affären om den skulle vara 400 eller 230 volt.
Vi har 400 (3-fas).

Om det nu inte finns 400 voltshällar, är det en stor operation att göra uttaget till 230 volt?

Någon som vet?

:-*
 
C
Om du söker på forumet så har denna fråga varit uppe ett antal gånger.

Förutsatt att det är en vanlig 60cm-häll (4 plattor) så brukar det gå att välja mellan 1-fas 230V 20A eller 2-fas 400V 16A. En spis med ugn drar ju potentiellt mer ström än enbart häll, så där är det vanligt med 3-fas 400V 16A.

Om du har 3-fas draget så skall du välja en häll med 2-fasanslutning 400V 16A, eftersom ledningen då med största sannolikhet är dimensionerad för max 16A per fas. Den tredje fasen lämnas då oinkopplad.
 
Ah, tack för svaret och tipset.
Ska göra en sökning (hm, borde ha gjort det innan jag frågade ::) )

:D
 
Ms_Smirk skrev:
Finns det spishällar på 400 volt istället för 230 volt? Har letat, men ser inga.

Idag har vi vanlig spis och när vi köpte den så frågade de i affären om den skulle vara 400 eller 230 volt.
Vi har 400 (3-fas).

Om det nu inte finns 400 voltshällar, är det en stor operation att göra uttaget till 230 volt?

Någon som vet?

:-*
Har du nolla fram till uttaget är det ingen operation alls. Finns ingen nolla kan man koppla om från 3 faser utan noll till 2 faser och nolla, men då kan det bli trixigt om man vill ha en ugn också.
 
C
Fotografen skrev:
Har du nolla fram till uttaget är det ingen operation alls. Finns ingen nolla kan man koppla om från 3 faser utan noll till 2 faser och nolla, men då kan det bli trixigt om man vill ha en ugn också.
Mja... I praktiken är inte problemet huruvida man kan få 230V (vilket precis som Fotografen skriver inte är ett problem om det finns en nolla framdragen, vilket sannolikt är fallet), utan om du kan få ut tillräckligt med ström. Oftast är det 2,5mm[sup]2[/sup] draget om det är trefas vilket i praktiken innebär max 16A säkring. En 60cm häll brukar vilja ha 20A i enfaskoppling 230V vilket alltså då inte funkar så bra. Men som sagt, visst finns det 2-fas 400V-hällar. Då klarar man sig fint med 2x16A.
 

Vet ni vad?!

Jo, jag fattar ingenting av ovanstående..... rena grekiskan. :-[
 
C
Ms_Smirk skrev:
Vet ni vad?!

Jo, jag fattar ingenting av ovanstående..... rena grekiskan. :-[
OK. Nytt försök... :D

Kolla i proppskåpet vad det är för säkringar till spisen. Antagligen är det 3 st 16A säkringar.
Om du skall koppla in en 230V-häll så kopplas den in på en av dessa 3 säkringar. Frågan är då, räcker 16A till hällen?
Svaret är förmodligen nej.

Följdfrågan blir då, kan jag byta säkringen till t.ex. 20A?
Det beror på hur "kraftig" ledningen som går till spisen är. Undersök återigen proppskåpet. Om det står 2,5mm[sup]2[/sup] vid säkringarna till spisen så är svaret nej - då måste även ledningen bytas ut.
Står det 4mm[sup]2[/sup] så är det förmodligen OK förutsatt att huvudsäkringen klarar detta.
Om det inte står någonting så måste man skruva isär och titta, men sannolikt är det 2,5mm[sup]2[/sup] = max 16A säkring.

Nästa följdfråga kan då tänkas bli - Det här går ju inte, hur gör jag nu?
Svaret är, välj en 400V häll. Jag skulle tro att alla 60cm hällar finns för både 230V och 400V, så självklart finns det 400V-hällar. Oftast kan en och samma häll kopplas in på antingen 230 eller 400V beroende på hur elektrikern kopplar in den. En 400V-häll kopplas in på två av säkringarna och då räcker 16A/säkring.
 
cpalm skrev:
Om du har 3-fas draget så skall du välja en häll med 2-fasanslutning 400V 16A, eftersom ledningen då med största sannolikhet är dimensionerad för max 16A per fas. Den tredje fasen lämnas då oinkopplad
Eller används till ugnen ;) Har beställt en Miele KM500 samt en Miele H4115B och vad jag kan se i specifikationen på deras hemsida står det 230V 16A på båda två. Men jag antar väl att spisen går att köra på 400V 16A. I vilket fall har jag 3 fas 16A framdraget, så jag är garderad...
 
Såhär ser det ut i min instruktionsbok till Miele KM500
De tre första alternativen är inget att säga om. 1,2 eller 3 faser + nolla
Det fjärde alternativet däremot verkar påminna om en sk D-Koppling. Kan man kalla det 3-Fas 230V då de är kopplade 1-2 1-3 2-3 utan nolla
Vad jag undrar är om hällen själv känner vilket av alternativet man har kopplat och reducerar effekten därefter? Den är på totalt 6,4 kW och det är ju orimligt att köra på 1-Fas som alternativ tre visar. I mitt fall blir det att använda 2 x 16A enligt alternativ 2.

km500.jpg
 
johansjostrand skrev:
Såhär ser det ut i min instruktionsbok till Miele KM500
De tre första alternativen är inget att säga om. 1,2 eller 3 faser + nolla
Det fjärde alternativet däremot verkar påminna om en sk D-Koppling. Kan man kalla det 3-Fas 230V då de är kopplade 1-2 1-3 2-3 utan nolla
Vad jag undrar är om hällen själv känner vilket av alternativet man har kopplat och reducerar effekten därefter? Den är på totalt 6,4 kW och det är ju orimligt att köra på 1-Fas som alternativ tre visar. I mitt fall blir det att använda 2 x 16A enligt alternativ 2.

[bild]

Effekten är alltid densamma, det är därför det finns olika inkopplingsalternativ.
Alt 3 fungerar med 25 A säkring, men kräver då 6 mm[sup]2[/sup] ledararea. Vanligt i lägenheter med bara enfas.
Fyran fungerar inte i Sverige eftersom vi har 400 V mellan faserna, det är mycket riktigt en D-koppling men eftersom hällens elementspänning är 230 V är det avsett för ett system med 230 V mellan faserna.
 
johansjostrand skrev:
Den är på totalt 6,4 kW och det är ju orimligt att köra på 1-Fas som alternativ tre visar
Fotografen skrev:
Alt 3 fungerar med 25 A säkring, men kräver då 6 mm[sup]2[/sup] ledararea. Vanligt i lägenheter med bara enfas
25 A = Max 5,75 kW. Se till att kärringen/hustrun/flickvännen/du själv bara har tre grytor till hands, annars finns det risk för irriterande strömavbrott i samband med matlagningen. ;D ;D ;D
 
johansjostrand skrev:
[quote author=johansjostrand link=1140875054/0#8 date=1148174449] Den är på totalt 6,4 kW och det är ju orimligt att köra på 1-Fas som alternativ tre visar
Fotografen skrev:
Alt 3 fungerar med 25 A säkring, men kräver då 6 mm[sup]2[/sup] ledararea. Vanligt i lägenheter med bara enfas
25 A = Max 5,75 kW. Se till att kärringen/hustrun/flickvännen/du själv bara har tre grytor till hands, annars finns det risk för irriterande strömavbrott i samband med matlagningen. ;D ;D ;D[/quote]


Studera någon säkringstillverkares brytkurvor innan du flatskrattar...dessutom, hur ofta går samtliga plattor på full effekt? Jag lovar dig att en 25A säkring skulle ALDRIG lösa ut vid normal användning!!
 
Fotografen skrev:
Jag lovar dig att en 25A säkring skulle ALDRIG lösa ut vid normal användning
Ok. Ber om ursäkt för min misstolkning och tackar för ny lärorik information.
 
OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.