Jag får ojämn värme i de olika värmeslingorna så jag tänkte justera dem.

Jag skulle behöva få hjälp med hur jag går tillväga. Det här är hur jag förstått att man ska göra:

-koppla bort termostaterna alt. ställ dom på max

-justera flödet i värmeslingorna tills man fått jämn värme i de olika rummen.
Fråga 1: var justerar jag exakt? Bifogar bild om det kan hjälpa. Vad är enklast - att jag börja från något startläge, eller att finjustera från de lägen jag har idag?

-justera tills de olika värmslingornas returtemp är lika.
Fråga 2: Var läser jag av det någonstans?

Har en IVT Greenline HT Plus C7

Tack på förhand!
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilden men det bör finnas injusteringeventiler på det undre röret, i mitten av sexkanterna?

Längsta slingan skall vara helt öppen sen stryper du de övriga.

Du kan köpa en IR termometer på t.ex. Klas i Sjön. Sätt en bit eltejp på returrören (anslutna till det undre mässingsröret med strypningarna)

När du är klar kan du dra prova att minska effekten på cirkpumpen till shunten. Kör inte denna hårdare än du behöver.
 
Redigerat:
H
Kolla på uponor.se och ett dokument som heter 5032SE_032009_GV-fördelare. Står exakt hur du ska göra
 
Är längsta slinga alltid den första i fördelaren? Eller kan de placeras hur som helst oberoende av längd? Dokumentet hittar man här

Kjell G
 
H
Ska inte ha någon betydelse hur slingorna sitter på fördelaren.
 
Tror jag hittat ett sätt att identifiera mina slingor. Har varit i kontakt med Uponor, som gav bra service, och de hjälpte mig med protokoll på injustering. Längsta slingan som sagt fullt öppen.

Nu antar jag att strypning (logiken säger det iaf) utgår från fullt öppet. Då har jag fått antal varv på övriga slingor och tänker pröva mig fram genom att öppna och se hur många varv det går MEN...
finns det nån risk att jag öppnar FÖR mycket:O och ställer till med nåt oönskat ex. läckage???

Kjell G
 
Hmm tror att antal varv utgår från stängt läge. Så var det på mina tabeller från Wirsbo iaf.
 
Jo, så lär det vara. Trodde först att jag hade injustering på returen men det är tydligen bara de vita rattarna på tilloppet. Tyvärr hjälper det mig inte att hitta vilken slinga som går till de olika rummen. Kör fullt öppet till vintern, sen kanske jag kan testa mig fram. Eller finns det bättre förslag?

Kjell G
 
H
Kjell_G skrev:
Jo, så lär det vara. Trodde först att jag hade injustering på returen men det är tydligen bara de vita rattarna på tilloppet. Tyvärr hjälper det mig inte att hitta vilken slinga som går till de olika rummen. Kör fullt öppet till vintern, sen kanske jag kan testa mig fram. Eller finns det bättre förslag?

Kjell G
Ni justerar med att börja med alla rattarna fullt öppna. I tabellen står sedan hur många varv varje slinga ska strypas med. All justering görs på returen.
 
hokanp skrev:
Ni justerar med att börja med alla rattarna fullt öppna. I tabellen står sedan hur många varv varje slinga ska strypas med. All justering görs på returen.
Det som anges i tabellen, om man nu har en sådan, är antalet varv öppet från helt strypt ventil, vilket någon redan påpekat i denna tråd. Om det vore räknat från öppen ventil så skulle varje ventil öppnas exakt lika många varv, vilket i sin tur kräver onödigt hög precision vid tillverkningen.
 
H
SvenD skrev:
Det som anges i tabellen, om man nu har en sådan, är antalet varv öppet från helt strypt ventil, vilket någon redan påpekat i denna tråd. Om det vore räknat från öppen ventil så skulle varje ventil öppnas exakt lika många varv, vilket i sin tur kräver onödigt hög precision vid tillverkningen.
http://www.uponor.se/upload/documen...rdelare/5064SE_112007_Injust schema U Pro.pdf

Börja med att ha den längsta slingan fullt öppen dvs.läge 5. Gå sedan till raden för längsta slinglängden 75 m och läs av värdena i kolumnen för 60 m (3,1)
och för 45 m (2,6). D.V.S: man stryper in de kortare slingorna vilket är helt logiskt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.