H
Hej

Ska byta golvunderlaget i vårt hus. Vi har idag först 150mm betong på detta ligger 100mm av lättklinkersten vilken man sedan har lagt 50mm puts. Putsen är så ojämn att golvbeläggningen går isönder. Diffar på c:a 20mm på en sträcka av 6 m. Plus att vid alla väggar så slår det på c:a 5-8 mm från väggen och 0,5 m utfrån väggen. Det som jag ska göra är att riva allt ner till betongen för att sedan regla upp med 2*6, cc 600 och cc 300 där vi ska klinker, samt med isolering imellan. Jag kommer att fästa bjälklaget med regel runt om på väggarna och sedan spika de övriga i dessa. Jag måste låta reglarna vila på betongen. Nu är ju inte betongen plan utan jag är rädd för att vid belastning av golvet så kommer reglarna att slå mot betongvalvet. Man kan ju lägga puts under alla reglarna för att ta bort rörelsen nedåt. Men hur gör man så att reglen inte rörsig uppåt?? Vågar inte borra i betongen då det går el, värme samt vatten i valvet. Någon som vet hur man löser detta?
 
Kryssa ( Krysskolva säger vissa)

Om du ser två bjälkar i genomskärning så tänk att det är ett kryss där.

45x45 som du jackar ur halva i båda där de möts.

Lagom är en på varje 120.
 
Är det inte enklare att flytspackla golvet istället för att lägga träreglar på ett betonggolv. Vill du ha bättre isolering och komma upp i samma höjd som med reglarna kan du ju först lägga ett lager ESP betong och sedan flyta på det.
 
H
cem77 skrev:
Är det inte enklare att flytspackla golvet istället för att lägga träreglar på ett betonggolv. Vill du ha bättre isolering och komma upp i samma höjd som med reglarna kan du ju först lägga ett lager ESP betong och sedan flyta på det.
jag har ju källare under om det är fukten du tänker på, är ett betongbjälklag. Ska samtidigt lägga golvvärme. Visst man kan flytspackla in slingorna i detta. Får bygga upp c:a 5 cm för att få det i våg, kostnad för detta vill jag inte tänka på. Alla dörrar kapas, trösklar flyttas mm. Sedan har jag fortfarande ingen isolering mot källaren.
 
hokanp skrev:
jag har ju källare under om det är fukten du tänker på, är ett betongbjälklag. Ska samtidigt lägga golvvärme. Visst man kan flytspackla in slingorna i detta. Får bygga upp c:a 5 cm för att få det i våg, kostnad för detta vill jag inte tänka på. Alla dörrar kapas, trösklar flyttas mm. Sedan har jag fortfarande ingen isolering mot källaren.
Ja men du grovfyller ju upp med ESP och får då isolerat. Sen flyter du ett tunt lager ovanpå det som du bygger in golvvärmen i. Och varför skulle du behöva kapa något med den lösningen när du tänker bygga med 6 tums träreglar ovanpå? Du har ju 150 mm på dig att bygga då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.