Håller på för fullt och provritar kökslösningar i Ikeas program då vi ska bygga om till hösten. På väggen ovanför diskmaskinen - som är 120 cm lång - velar jag fram och tillbaka om vad som är bäst ur praktisk synpunkt. Vad har man mest nytta av, två stycken skåp i 60 cm bredd eller ett 80-skåp och ett 40-skåp? I dessa skåp kommer vi förvara "vardagsporslinet", d.v.s. de tallrikar/koppar/glas etc. som används mest. Höjden på skåpen kommer att vara 92 om det spelar nån roll. Tacksam för synpunkter!
 
På lådor så är det ju bättre ju bredare de är, men med väggskåp tror jag inte att det spelar så stor roll. Skulle nog ta det som jag tycker är finast rent estetiskt. Då får man väl dels ta hänsyn till underskåpen. Är de 80 + 40 så kan det ju passa bäst med 80 + 40 så att linjerna matchar. Och dels om du tycker det är finare med 3 st 40cm breda dörra eller 2 st 60 cm breda dörrar.
 
Jag skulle välja 40 + 80 och sätta dubbla dörrar på 80-skåpet så att det blir tre 40-dörrar. Det är nästan alltid bättre med smalare dörrar på överskåp i köket. De är inte lika mycket ivägen som bredare dörrar när de är öppna.
 
Ett tips då du skriver att du ska ha tallrikar i överskåpen:
Fundera på om du har plats att förvara dem i utdragslådor i bänkskåpen istället; spar rygg och axlar plus att barnen enkelt kan hjälpa till att duka och tömma diskmaskinen :)
 
Pinebars förslag är nog snyggast men jag måste säga, utan att ha provat det, att jag är litet skeptisk till 40 cm överskåp. Innermåttet blir 37 cm eller litet mindre beroende på fabrikat. För smalt för att kunna utnyttjas effektivt kanske?

Håller med Jondy om tallrikar i utdragslådor...enormt effektivt - man blir förvånad hur mycket som går in i en enda 60-låda.
 
40 cm är inga problem för koppar, muggar och glas. Eller faktiskt till och med skafferi har jag provat.
 
Tack för era synpunkter! Har förstått att det är långt ifrån självklart vad man bör välja. Underskåpen under kommer att vara 60 cm + diskmaskin på 60 cm så rent estetiskt kanske det skulle vara snyggast med två 60-skåp. Tål att funderas på ett tag till! Att ha tallrikarna i lådor var ett superbra tips, tack!
 
Jag har diskmaskin och två 60 skåp bredvid varandra och ovan dessa har jag tre 60 skåp. Det är klart snyggast.
 
Jag tror också att det är snyggast att ha två 60-skåp eftersom det följer linjerna underifrån. Men vi väljer att ha vardagsporslinet i lådor.

www.salstatosee.blogspot.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.