Nu velar jag mer än någonsin. Skall vi lägga ner mer pengar på det hus vi har idag, eller skall vi flytta för att sänka våra kostnader?
Situationen ser ut enligt följande.

Jag och min fru bor tillsammans med våra fyra döttrar (knappt 1, 5, 6 och 8 år) i ett hus lite norr om Göteborg. Huset är värderat till 2,9 miljoner och är belånat till 2,5. Det finns saker kvar som vi vill göra med huset för att förhoppningsvis få det som vi vill ha det och det handlar om saker som vi beräknat skall kosta ca. 200 000.-. Detta är pengar vi inte har liggande idag och därför skulle vi då behöva låna upp dessa. Eventuellt så kommer vi dock inom en snar framtid att få lite pengar, som vi skulle kunna använda till renoveringen plus att betala av topplånet lite.

Alternativet är att vi flyttat ytterligare lite längre bort och köper ett hus för max 1,8 miljoner eller så och då sänker våra bokostnader. Men då blir det ju längre resväg till jobb, vi måste bryta upp barnen från skola och dagis och allt annat som tillkommer vid en flytt. Vi kan dock behålla våra jobb.

Ett sista alternativ är att man flyttar en bra bit längre jobb o kanske kan få ett kanonhus för max 1,5 milj, men då blir det ju till att söka nya jobb o allt sådant.

Förstår att det är en svår fråga att svara på, men skulle vara tacksam för alla tankar o funderingar ni har kring detta, då det kan hjälpa till att få fram saker som man kanske inte tänker på. Både min fru och jag har jobb som vi trivs väldigt bra med i dagläget, något som man naturligtvis också får väga in.
 
hedde skrev:
...
Ett sista alternativ är att man flyttar en bra bit längre jobb o kanske kan få ett kanonhus för max 1,5 milj, men då blir det ju till att söka nya jobb o allt sådant....

Förstår att det är en svår fråga att svara på...
Ja, man kan ju också säga att det är en omöjlig fråga att svara på - det som du nämner som sista alternativ skulle ju kunna följas av tusen andra alternativ...
...att flytta till hyreslägenhet och slippa renovera
...att köpa en husbil och åka jorden runt med hela familjen
...att bo kvar och lägga alla pengar ni ska få på nya gardiner

Jag tycker ni ska flytta lagom långt, förslagsvis en bit åt nordost, och hitta ett billigt hus som inte behöver renoveras. För pengarna som blir över köper ni en husbil - det blir kul för barnen att se världen!
 
eller skit i renoveringen ett tag o kvar o amortera bort topplånet för det var väl huvudfrågan som jag förstod det att sänka kostnaderna... sedan är ju boendekostnaderna så mycket mer än lånet så börja med att se över försäkringar eleverantör/förbrukning vatten förbrukning m.m
 
Det finns väl alltid något som man vill förbättra med sitt boende, frågan är hur viktigt det är.

Fungerar inte huset som det är nu? Kan ombyggnationen vänta?

Även om ni flyttar så kommer ni att vilja ändra lite på det nya huset.

Perfekt boende är det viktigast???
 
Jag håller rmed putteb.

Om man bara ser till kaptitalkostnaden för huset så kanske ni kan spara ca 1000:- per månad på att flytta till ett billigare hus, med dagens räntor. Om någon av er åker bil till jobbet så är vinsten borta om ni flyttar ca en mil längre bort från arbetsplatsen.

Bo kvar, amortera på topplånet och eventuella bil-lån. Gör renoveringen när den ryms inom ett bottenlån på huset. Låna inte pengar om ni byter bil. Köp en billigare bil i stället.

Vad har ni för uppvärmningskostnader? Om det går att räkna hem en investering för att sänka energiförbrukningen så gör den så fort som möjligt. Energipriserna kommer inte att gå ner.

/Hasse
 
Det är ju alltid jobb på gamla hus, bättre att fortsätta renovera det man börjat på än att flytta till ett hus man inte känner alls. Resor är dyrt så flyttar man längre bort från dit man brukar åka minskar besparing rejält, speciellt sett över längre tid.
Jag skulle antingen ha bott kvar eller flyttat närmare dit jag brukar åka.
 
Vad tycker barnen?
 
Vi är i en liknande sits. 4 barn och 2 vuxna i 4 rok... Vi sover i tv-rummet och de små delar rum. Vi har huset till salu, men det går trögt. Helst vill jag inte flytta, men vi kan inte bygga ut, blir för mycket pengar...
 
Nyfniken skrev:
Vad tycker barnen?
Våra barn har ALDRIG velat flytta nånstans, nån gång och har ALLTID trivts och inte velat flytta tillbaka efter 6 månader.
Fast barn är olika förstås, jag skulle undvika att flytta tonårsbarn om det var möjligt.
 
Tack för alla svar. :)

Skall försöka sammanfatta o svara på alla frågor.
Huset vi bor i idag har inga direkt akuta renoveringsbehov. När vi flyttade in för två år sedan så la vi om taket med nya pannor. Fasaden kläddes om med stående panel och vi dränerade tre sidor av huset. Inne i huset bytte vi även ut köket. Sedan är alla rum i hyfsad ordning. I källaren behöver vi göra iordning ett rum till äldsta dottern och där vet jag inte riktigt hur jag skall gå till väga, eftersom jag skulle behöva isolera rummet och det är platonmatta på utsidan väggen. Efter det är det väl bara iordningställande av en del utrymmen, plus en bastu som skall färdigställas.
Uppvärmningen var vi tvungna att göra något akut med, så jag installerade en pelletsbrännare i julas.
Det som sedan skulle behöva göras ganska omgående är en andra strykning av fasaden, omläggning av pappen på garagetaket och göra iordning garageuppfarten. Resten är väl ren kosmetika eller hur man nu skulle uttrycka det. En altan, då det inte finns någon som fungerar idag. Ett staket runt tomten, då vi har en granne som fullkomligt skiter i tomtgränser. Elen bör ses över och göras i ordning, då det går huvudsäkringar då och då.

Tack för alla era svar o fortsätt gärna att komma med synpunkter.
 
Våra tonårspojkar har bott/bor i källaren, jag la frigolitskivor på golvet med spår för värmeslang och med plåtar, ingen isolering i övrigt och platonmatta på utsidan av källarväggen, det blir tillräckligt varmt.
Som Du beskriver Ert hus skulle jag absolut bo kvar och knåpa vidare vartefter ekonomin tillåter, en flytt är ju inte gratis den heller direkt och leder den till ökade transportkostnader också kanske den aldrig blir lönsam.
Jag ser (efter att ha totalrenoverat flera hus och en lägenhet) stora fördelar med att bo i samma hus en längre period, man lär sej vad som krånglar och vet vad som är gjort och på vilket sätt. Huvudsäkringar går hos oss också ibland, funderar på säkra upp när garaget blir klart som hobbyverkstad i sommar, vi har i vårt hus dramatiskt mycke mer el-grejer än vad man hade när huset byggdes. Men kanske har elektrikern nån bättre idé, vi får se.
Som sagt, bo kvar :)
 
H
Du får prioritera som vi gör. Elen är kanske det som ni ska göra först. Tråkigt om det skulle hända något då det är låg kostnad för att lägga ny el. Sedan får man ta lite efterhand. Hade samtidigt en kompis som bara renoverade kosmetisk. Bodde i 10 år, sålde och byggde ett helt nyttt hus. Har en annan som har lagt c:a 3 miljoner på ett hus som är värt kanske 1,2 miljoner men de trivs och fortsätter att renovera renoveringarna.
 
hokanp skrev:
Du får prioritera som vi gör. Elen är kanske det som ni ska göra först. Tråkigt om det skulle hända något då det är låg kostnad för att lägga ny el. Sedan får man ta lite efterhand. Hade samtidigt en kompis som bara renoverade kosmetisk. Bodde i 10 år, sålde och byggde ett helt nyttt hus. Har en annan som har lagt c:a 3 miljoner på ett hus som är värt kanske 1,2 miljoner men de trivs och fortsätter att renovera renoveringarna.
Vad tycker du vi skall satsa på för lösning med elen?
 
Att en huvudsäkring löser ut så och då behöver ju inte betyda så mycket ur säkerhetssynpunkt. Kan helt enkelt handla om att en elektriker får byta plats på ett par säkringar i centralen så att det blir bättre balans i belastningen mellan de 3 faserna. Om det däremot är allmänt risiga ledningar, väldigt gamla (typ äldre än 50 talet) så kanske man ur säkerhetssynpunkt borde göra något.
 
I huvudfrågan för tråden så skulle jag nog säga att försök stanna kvar i det mer "centrala" läget. Om ekonomin är väldigt ansträngd, och kanske ger upphov till konflikter osv, OK då kan det vara värt att byta ner sig kostnadsmässigt. Min erfarenhet är att de småbarnsår ni verkar befinna er i är de tuffaste ekonomiskt, ekonomin blir bättre efter några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.