Om man nu vil ha både och så finns ju färdiga lösningar.

T.ex. "Uponor ElPush 12 Samma shuntgrupp som ovan med tillägg av en elpatron på 300 W. Denna elpatron ger en kompletterande komfortvärme under perioden då ordinarie värmesystem inte står för uppvärmningen"
 
cederbusch skrev:
Haft lite svårt att hitta svaret så jag väcker den här något gamla tråden. Skulle vilja höra om någon har erfarenhet av att elgolvärmen fungerar dåligt när rummet värms upp med radiator/handdukstork? Eller går det enbart att styra golvvärmen med golvtermostat så att den håller bestämd temperatur oavsett om det är tropisk hetta några cm från golvet?
Tanken är väl att termostaten skall reglera temperaturen i golvet utan hänsyn till temperaturen i luften. Jag upplever i mitt badrum att temperaturen i luften automatiskt blir tropisk om man skruvar på golvvärmen tills det är behagligt att gå barfota. Därför är jag lite tveksam till begreppet komfortvärme i golvet. Komforten vill ha en mycket högre temperatur i golvet än vad som behövs i luften. Det får man bara om man lämnar dörren öppen. En handdukstork har väl oftast en alltför låg effekt för att räcka långt till uppvärmning.
 
Avemo skrev:
Tanken är väl att termostaten skall reglera temperaturen i golvet utan hänsyn till temperaturen i luften. Jag upplever i mitt badrum att temperaturen i luften automatiskt blir tropisk om man skruvar på golvvärmen tills det är behagligt att gå barfota. Därför är jag lite tveksam till begreppet komfortvärme i golvet. Komforten vill ha en mycket högre temperatur i golvet än vad som behövs i luften. Det får man bara om man lämnar dörren öppen. En handdukstork har väl oftast en alltför låg effekt för att räcka långt till uppvärmning.
Intressant, vill ju inte hamna i läget att man iaf kör med endast golvvärmen (om vi väljer elgolvvärme) bara för att det annars blir för varmt.

Man får såklart inte montera dit en pluttig tork som finns i de flesta lägenheter. Det finns torkar som är för det ändamålet. Vanligt "nere" i europa.
 
Vi har en handdukstork kopplad till den vattenburna värmen som står för uppvärmningen, sedan går golvvärmen (El) på termostat med tidur så den går bara då vi har behov av golvvärme.
Detta funkar hyfsat - av div orsaker blev det ingen golvgivare till golvvärmetermostaten (den fungerar med rumsgivare också) men det kanske hade fungerat ännu bättre då.
 
Saknar man inte handdukstorken på sommaren om man har den kopplad till det vattenburna systemet? På sommaren är ju ofta luftfuktigheten betydligt högre och torktiden längre.Jag skulle nog hellre haft svala golv på sommaren och torra handdukar året runt.
 
I vårat badrum har vi elgolvvärme + en Nordheim handukstork kopplad till radiator systemet med en elpatron i den för sommarbruk. Så när värmen tryter i radiatorsystemet så går man över till patronen.
 
Är det bara jag som inte förstått var en handdukstork är bra till? Jag duschar inte så ofta att handduken inte hinner torka. Golvvärmen i badrummet är suverän under den kalla årstiden. På sommaren är den avstängd. Handdukstorken är avstängd året runt. Möjligen slår jag på den om jag väntat för länge med att tvätta och vill att kläder skall torka till nästa morgon.

Erik
 
Vi skall snart renovera vårt badrum (=flytta det från befintlig plats), på 2:a våningen i ett hus byggt på 30-talet (=träbjälklag). Badrummet kommer att bli relativt stort, ca 14kvm, med betongkakel från Marrakech design på golvet. Vi har vattenburen bergvärme.

Min fundering gäller ffa vattenburen golvvärme kontra uppvärmning via vattenburen handukstork.

Hur stor handukstork krävs för att värma upp ett sådant stort badrum? Är det överhuvud taget möjligt?

Termotech har två alternativa lösningar för bjälklag; Minifloor 8 (ca 900kr/kvm exkl elpanna) resp ROT 12 (500kr/kvm exkl elpanna). Är det någon som har efrarenhet av dessa system? För-/nackdelar?
 
HappyDigger skrev:
Hej,

Har ingjuten golvvärme men funderar på att lägga elslinga ovanpå för komfortens skull under de perioder när inte vanliga värmen behövs. Idag är det så låg extrakostnad för materialet...
Jag har precis gjort detta. Först vattenburen slinga med shunt som installerats av rörmokare. Ca 10kvm (12.000kr totalt efter ROT, bytte också A och B kran vid vattenmätaren i den summan och installation av en vattenburen handdukstork) . La på flytspackel som täckte slingorna. Sen på men en el slinga för att kunna slå på på sommaren för komfort om nu behovet finns. Elslingan la jag bara på ca 6 kvm där man går och står. Kostade 1900kr så det är inga pengar i sammanhanget. Elektrikern tillkommer på inkoppling men då jag ändå ska ha elektriker för istallation av bastu mm så blir det ingen större extra kostnad för att koppla in elslingan. Nu hade jag gott om plats för ingjutning då jag hade 20cm att bygga upp från plattan, så att ha elslingan som backup under sommaren kändes som ett billigt "lyx". Det vore ju surt om man sen i sommar "lider" av kallt golv i relaxen utanför bastun för att man snålade med 1900kr i ett badrum/bastu projekt som ändå kostar ca 50.000 i material....
 
Ingen som har synpunkter på ovanstående frågeställningar, dvs vattenburen golvvärme/handdukstork respektive Thermotechs produkter? :(
 
Jag begriper inte varför det inte skulle gå att ha ett varmt golv året runt via fjärrvärmen.
Varmvatten har man ju hela tiden, så uppenbarligen snurrar det värme i rören.

Vad är det jag missat?
 
Jag ska lägga vattenburen golvvärme då jag renoverar hemma. Trots att jag är elektriker och har i princip gratis tillgång till el-golvvärmeslingor.

Tycker de känns dumt att lägga direktverkande EL värme om man har en ny fin bergvärmepump.

Jag känner en som också värmer huset med bergvärme, men då han renoverade hallen la han in elslingor där. Nu är de golvet nästan alltid KALLT då man kommer dit (är ju för dyrt att ha igång :x). Han ångrar sig nog bittert nu..
 
Redigerat:
Avemo skrev:
Är det bara jag som inte förstått var en handdukstork är bra till? Jag duschar inte så ofta att handduken inte hinner torka. Golvvärmen i badrummet är suverän under den kalla årstiden. På sommaren är den avstängd. Handdukstorken är avstängd året runt. Möjligen slår jag på den om jag väntat för länge med att tvätta och vill att kläder skall torka till nästa morgon.

Erik
Handdukstork är mer en komfort/lyx grejj för de som vill torka sig med varma handdukar. Inte för att handdukarna inte hinner torka på ett dygn annars.
 
mappo skrev:
Jag begriper inte varför det inte skulle gå att ha ett varmt golv året runt via fjärrvärmen.
Varmvatten har man ju hela tiden, så uppenbarligen snurrar det värme i rören.

Vad är det jag missat?
Vet inte hur fjärrvärmen i ditt hus fungererar men jag har egen pelletspanna och vattenburet system. Vad jag försår så går ingen värme ut i elementen/värmegolvet då det är varmt ute. Det sitter en tempgivare ute som styr värmesystemet och då blir det ingen värme i golven under sommar halvåret. Klinkersgolv i källare utan värme är som att gå ut barfota på vintern ...Därför la jag en el slinga också på den vattenburna golvvärmen i badrummet på rekommendation av en granne som är insatt i byggbranchen. En billig "lyx" faktor. Elslinga för 1890kr är bara någon procent av kostnaden i övrigt då jag gjorde badrum och bastu. (jobbet gjorde jag själv och hade bara en behörig elektriker för anslutning i el centralen)
 
Känns som jag upprepar mig....;) har ju redan skrivit om detta i denna tråd. Blir alldeles snurrig över alla trådar man är inne och rotar i.:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.