Desillusionerad skrev:
Vi valde att bygga med Götenehus och det gick superbra ända fram till arbetet började. Mycket bra säljare och trevligt bemötande.

MEN:

Götenehus har fullständigt brisfällig projektledning av sina husbyggen. De har absolut noll koll och väldigt lite engagemang i hur bygget fortlöper. Det är helt centralt att man har turen att få ett bygglag som är ansvarstagande och organiserande. Vi hade fått en firma (Snickab) rekommenderade och insisterade på att få dem, vilket vi också fick. Och det var nog vårt husbygges räddning faktiskt. Jätteduktiga killar som såg till att att funkade och att de olika hantverkarna (elektriker, röris mfl) kom i rätt tid och gjorde sitt.

Men Götenehus lyste med sin frånvaro. Och det var nog därför ett antal saker gick fel. Till exempel så förväxlades placering av handfat och toalett när plattan göts, och när detta uppdagades blev det ju lite svårt att börja fixa till det i efterhand.

Det allra sämsta med Götenehus är nog ändå deras ansvarstagande för brister som uppstår.

Vi har bott i vårt hus i ett år, och fortfarande är det en lång lista saker som Götenehus bara ignorerar. Vi mailar och ringer med jämna mellanrum. "Bästa" ursäkten hittils var nog att "Vi har sålt väldigt många hus tidigare under året och därför så hinner vi inte med riktigt, och det drabbar tyvärr er som kund. Men nu säljer vi dåligt så i början av 2009 kommer jag nog har mer tid mer er"...

Trots påtryckningar, upprättande av listor över utestående saker att åtgärda med prioritering från vår sida, idogt ringande och mailande så bara struntar de i oss. Trots att vi involverat högsta ledningen på leveranssidan. Och de bestrider inte ens våra synpunkter utan bara helt enkelt skiter i oss.

Så, räkna inte med någon hög servicegrad efter det att ni skrivit på kontraktet med Götenehus. Jo, förresten, där väldigt angelägna när det ska till att betalas för någonting. Då ringer de gärna.

Såhär i efterhand får man lov att säga att vårt hus i stort blev fint, och detta är mycket tack vare duktiga snickare och bra hantverkare över lag. Det känns dock som att vi skulle kunnat undvika en del tandagnisslan om vi haft en annan leverantör av huset. Eller rent av kört lösvirke.

Tänk en extra gång innan ni anlitar Götenehus.


Vill bara beklaga, men det är tydligt ytterligare en som har problem i detta område. Denna situation är tvärt emot vad vi upplevt med Götenehus, men från ett annat kontor.

Sedan vill jag tillägga att det räcker med att lägga in inlägget på en tråd, behövs inte klistras in på flera olika.
 
Jag har varit med om att Götenehus har bagatelliserat fukt i konstruktionen.
Endast efter påtryckning gjordes fuktprovning som visade otillåtet höga fukthalter.
Efter det torkades huset ut på ett korrekt sätt.......men vad hade hänt om vi inte stått på oss med fuktmätningen??
 
Om du skriver avtal med Götenehus ska du vara medveten om att företaget saknar kontroll över sina underentreprenörer vilket skapat stora problem för oss. Underentreprenörerna gör privata dealar med grannarna utan att ta hänsyn till helheten och hur det påverkar andra. Att sedan påtala detta för Götenehus är hopplöst för de svär sig fria och skyller på underentreprenörerna, de säger att de inte har ansvar för sina underentreprenörer som i sin tur skyller på Götenehus. Så den som skriver på för Götenehus ska vara beredd på att få känna sig som en pingisboll i en pingismatch.
 
Åter igen Stockholmskontoret/säljaren varför går det inte smidigt där? Är vad jag kan läsa ut ur forumet och med egen erfarenhet av ett problemfritt bygge med Götenehus, ett isolerat problemområde. Rätt man på rätt plats?
 
Hej på er alla!

Är dessvärre böjd att instämma utan att peka ut några försäljare, projektledare, byggmästare m.m.
De stora problemen verkar ligga under Stockholmsregionen!?
Bra summerat Havsutsikt, "Rätt man på rätt plats?" (eller kvinna, :))

Skall själv ta tag i våra kvarvarande punkter som inte är lösta i skrivande stund.

Hälsn

/Mikael//
 
Hej,
Vi har byggt ett Götenehus. Visst blir det problem men jag tror att alla som har byggt i vårt kvarter har haft problem med sina hantverkare och husleverantörer. I vårt fall valde vi totalentreprenad och skrev enbart ett kontrakt med Götenehus (ingen delad entreprenad) och har således bara en motpart om något strular. Det kommer garanterat att strula, se till att vara påläst och ställ krav, vi fick till slut hota med Allmäna reklamationsnämnden och ev starta en blogg för att få fart på dem så de kom hit och åtgärdade de sista felen. I vårt fall var det nog entreprenören som inte fick tummen ur, Götenehus påstod i alla fall att de hade tryckt på.
Ett råd till er som redan har byggt och har hittat fel: Om ni blir erbjudna en pryl (tex en produkt ur Elektrolux-sortimentet). Räkna på det och försök uppskatta den verkliga kostnaden för att åtgärda felet. Vi fick 5000.- att plocka ut prylar för. Räkna med en åf-rabatt på minst 30% på listpriset och dra även bort momsen (-20%). Jag fick igenom prylar för nästan 20 000.- Felet var en bagatell, men jag hade rätten på min sida och fick det även noterat som en anmärkning vid besiktningen. De hade inget val, antingen en jätteapparat för att fixa ett skitfel eller smörja kunden.
//Rille
 
Hej igen alla!

Det var ett tag sedan jag/vi skrev här angående vårt lilla husbygge av GH.
Vi har precis i dagarna återupptagit diskussionen hur de skall lösa våra kvarvarande punkter.
Vi genomförde ett möte med projektledare och en ny byggmästare.
Det är ca 3år sedan vi flyttade in i vårt hus.
Vi har sedan tidigare vid ett flertal tillfällen skickat in underlaget till kontoret där vi köpte huset samt framförallt till deras huvudkontor i Götene.
De stora punkterna som vi tagit upp är t.ex. att det upplevdes som oerhört kallt på framförallt övervåningen under vintertid när kvicksilvret kröp ner under nollan.
Det genomfördes en värmekamarea mätning (från vår sida) där det upptäcktes att vid ca 6-8 minus ute var det ca 1-4 grader plus på insidan i varje hörndel av huset.
De har förmodligen missat något vid sammansättningen av blocken vid uppmonteringen av huset.
Andra oklarheter med samma inriktning är kalldrag vid huvudentré dörr samt vindsluckan. Är det minus grader ute så är det minus grader på insidan av respektive dörr/lucka.
Sedan har vi den frågeställningen som vi skickat vidare till huvudkontoret vad avser takets konstruktion med takpappen m.m.
Fick inledningsvis ett förhandssvar att det inte skall vara några frågetecken med tanke på att vi har en 10 års garanti!!! :)
Vi försökte även som exempel lösa frågan med våra 3 ASSA lås via GH utan någon större framgång.
Det slutade med att vi i stället anmälde ASSA direkt till allmänna reklamationsnämnden = då gick det snabbt att lösa. :)
Sedan finns det några punkter till av skiftande karaktär som vi hoppas få svar på och komma till någon form av förlikning eller avslut.

Nu skall vi inte bara kasta ris på GH.
Ära den som äras bör.
Det måste trotts allt sägas att byggsatsen med allt det som ingick samt det vi beställde till huset känns gedigen.
Sedan hänger trotts allt en stor del på de som bygger upp hussatsen.
Bra ingredienser men dåliga kockar leder oftast till en smaklös anrättning!!!

Nu var jag färdig för den här gången

Hälsn

/Mikael//
 
Redigerat:
  • Gilla
PapaPatrik
  • Laddar…
Nu har vi inte riktigt kommit igång med bygget än på grund av en oerhört seg process med bygglovsprocessen... Men! Götenehus har varit oerhört flexibla och serviceinriktade hittills under denna ganska jobbiga drygt halvårslånga period. Långt över vad vi förväntade oss.

Vi hoppas att Götenehus fortsätter i samma stil, gör de det kommer vi definitivt rekommendera de till alla som är inne i husbyggartider. Gör de det inte kommer vi nog att skriva av oss ganska ordentligt. Vi har dock goda förhoppningar och ser fram emot vårt framtida drömhus.

Hälsningar

Västerläge
 
En lätt varning för att det finns en projektledare på Götenehus Stockhom som aldrig svarar på mail samt är extremt svår att få tag på. Under uppbyggandet av huset är det inte så stora problem då det är underentreprenörernas problem. Problemen kommer sen när slutbesiktningen är gjord och återstående punkter skall åtgärdas. PM:a för mer info om så önskas.
 
Redigerat:
Ang. Götenehus !!! Rekommenderar inte dom till någon efter vår "resa" . Vi valde att köpa stomme av GH, sen rekommenderade dom EN byggfirma som dom sa reste alla deras hus. Det kändes ju tryggt så vi accepterade det. Ha aldrig två entreprenörer, se istället till att ha en helentrepenad så kan dom inte skylla på varandra sen. Vid stomresningen gjordes flera stora fel som min sambo upptäckte själv. INTE vår KA som förövrigt med var rekommenderad av GH....undrar varför :/. Entreprenören som reste vårt hus gjorde flertalet fel för dom läste inte ritningarna, sen när dom märkte att saker o ting inte stämde vid resningen så bara tryckte dom till och såg till att saker o ting passade istället för att ta upp ritningen och kolla vad som var fel. Detta påförde att vi fick stanna upp bygget, vi skulle göra resten själva efter resningen. Inget stämde, sen började ju leveranserna med byggmatrial anlända. Tidsplanen var ju sedan länge accepterad. Vi blev ca 8 veckor försenade sen hamnade vi mitt i semestrarna med som lade till några veckor......Mardröm !! Vi fick anlita snickare till hjälp för att försöka komma ikapp, snickare som vi inte räknat med i vår budget för bygget, sen tillkom ju dessutom feta omkostnader med extra ställningar, Ränta som vi betalade på byggkrediten. Sen fick vi hyra container för att ställa allt matrial som kom. Vi bodde 5 veckor i husvagn med 3 barn, vilket HELVETE vi hade. Sen säger GH att dom är villiga att kompensera oss med 10 000 kr. Spott i ansiktet !!! Dom skulle till o börja med ha gett oss tre entreprenörer att välja mellan upplyste konumentverket mig om .....Hade inte dom rekommenderat skitfirman till entreprenör hade vi kanske sluppit detta, där ligger deras stora miss som vi ser det.
 
Arg biggan skrev:
Ang. Götenehus !!! Rekommenderar inte dom till någon efter vår "resa" . Vi valde att köpa stomme av GH, sen rekommenderade dom EN byggfirma som dom sa reste alla deras hus. Det kändes ju tryggt så vi accepterade det. Ha aldrig två entreprenörer, se istället till att ha en helentrepenad så kan dom inte skylla på varandra sen. Vid stomresningen gjordes flera stora fel som min sambo upptäckte själv. INTE vår KA som förövrigt med var rekommenderad av GH....undrar varför :/. Entreprenören som reste vårt hus gjorde flertalet fel för dom läste inte ritningarna, sen när dom märkte att saker o ting inte stämde vid resningen så bara tryckte dom till och såg till att saker o ting passade istället för att ta upp ritningen och kolla vad som var fel. Detta påförde att vi fick stanna upp bygget, vi skulle göra resten själva efter resningen. Inget stämde, sen började ju leveranserna med byggmatrial anlända. Tidsplanen var ju sedan länge accepterad. Vi blev ca 8 veckor försenade sen hamnade vi mitt i semestrarna med som lade till några veckor......Mardröm !! Vi fick anlita snickare till hjälp för att försöka komma ikapp, snickare som vi inte räknat med i vår budget för bygget, sen tillkom ju dessutom feta omkostnader med extra ställningar, Ränta som vi betalade på byggkrediten. Sen fick vi hyra container för att ställa allt matrial som kom. Vi bodde 5 veckor i husvagn med 3 barn, vilket HELVETE vi hade. Sen säger GH att dom är villiga att kompensera oss med 10 000 kr. Spott i ansiktet !!! Dom skulle till o börja med ha gett oss tre entreprenörer att välja mellan upplyste konumentverket mig om .....Hade inte dom rekommenderat skitfirman till entreprenör hade vi kanske sluppit detta, där ligger deras stora miss som vi ser det.

Här känns det som om något gått fel, man är ju otroligt nyfiken på vilken firma som monterade ert hus och vilket kontor ni köpte av. Varför jag undrar är att vi varit otroligt nöjda med allt därifrån och rekomenderar detta till höger och vänster. Har de tappat stinget? Då vill jag inte rekomendera framöver, så snälla vilken entrepernör reste och vilket kontor, det är guld värt att få reda på. Sedan är det ju klart att delad etreprenad och taskig ritnngsläsning är ju ingen bra start... Blir helt klar skit i slutändan med sura miner.
 
Det var kontoret i Mölndal och dom rekommenderade entreprenören som heter Conny Fransson Bygg AB ....ligger i Tråved??? Aldrig hört talas om innan.

Nej man blir så ledsen när ens stora dröm ska förverkligas och istället blir det bara skit. Men man lär sig hela tiden och det enda man kan göra är att varna andra för att inte göra samma misstag. Det mest galna i det hela är att entreprenööööören vill ha betalt för sitt arbete !!!! Nästan så man har lust att kräkas ,,,vem ska kompensera oss för allt extra vi har fått lägga ut pga hans tabbar ??? Nää dåren vill ha betalt .....kan bara konstatera att den sista idioten inte är född ännu. Kommer ta på mig extra hårda boxhandskar om det krävs, dom kan gärna få hela sitt varumärke nerskitat i tv på bästa sändningstid. Jag är beredd att ta detta långt, jag har byggt ett hus inte köpt en öl i baren för 20 spänn som jag kan hälla ut om det inte passar.

Vad kul att det har gått bra för er iallafall, vilket kontor hade ni och hade ni en totalentrepenad??
 
I det här fallet så skulle jag nog säga att Götenehus inte har gjort så jättemycket fel. Väljer man att bygga med delad enreprenad så är ju ansvaret upp till en själv att hitta en bra entreprenör och ta referenser. Vad du har avtalat med entreprenören och som sen inte blivit bra kan man inte beskylla Götenehus för. Det kan ju faktiskt vara så att det tidigare fungerat bra med Conny Fransson och att Götenehus därför kunde rekommendera honom.

KA är alltid ens egna ansvar.

Om det dock är så att det är en oseriös säljare på Götenehus som medvetet rekommenderat en dålig entreprenör och kA (för att dom har en deal med Conny om att försöka styra sina kunder dit mot ersättning), ja då är läget annorlunda. Det är dock väldigt svårt att avgöra från ett enda fall.

Tyvärr så är detta ett jättebra exempel på det olyckliga läget där konsument hamnar i kläm mellan husleverantör och entreprenör när ingen har det juridiska huvudansvaret för bygget.
I vårt fall gick Götenehus in och tog sitt ansvar när entreprenören klantat sig, men det var ju för att vi hade tecknat avtalet för byggnationen med Götenehus och inte direkt med någon underleverantör.

Nu vill jag inte gå in för att försvara Götenehus utan mer för att lyfta fram ansvarsfrågan och den juridiska aspekten. Det jag härmed vill säga är att Götenehus genom att leverera byggsats och material enligt tidsplan rent juridiskt har uppfyllt sin del av ert avtal (alltså det ni defakto har kommit överrens om) och inte är den största boven i dramat. Här är det Conny som har ansvaret och som är den firma som bör hängas ut i media.
 
Hej
Ja det har säkert funkat jättebra med Conny tidigare, men inte nu. Det var deras rekommendation, sen hörde de inte ens av sig med en ursäkt.Dessutom "glömde" dom informera Connys bygg att vårt hus var en helt ny konstruktion som man inte reste som de andra. Alla bara försökte skydda sig själva...Visst ligger ansvarsfrågan nu på Conny, men allt detta startade pga deras rekommendation. Det är ett faktum. Men sen är det ju så i denna branschen att alla håller varandra om ryggen. MIn man är själv snickare o vet hur det går till ute på byggena, därför ville han bygga vårt hus själv. Dessutom så hade inte en vanlig person upptäckt dessa fel utan det hade bara byggts ihop. Det var nåt som dom själva sa o som fick mig att hoppa högt...Men faktum kvarstår, jag kommer inte att rekommendera dom till någon.

Trist men sant..
 
Trist historia, men vad beträffar Conny Fransson så hade vi med dem att göra och vi var väldigt nöjda med honom. Bra pris och enligt förväntningarna. Vi hade däremot totalentreprenad och det var helt smärtfritt. Att vi sedan på slutet tog in en egen målare som var mycket billigare är väl det som kan kännas lite att vi fick vad vi betalade för. Men det var ingen möjlighet att göra det själv för huset var för stort och med för mycket komplicerade vinklar och hörn. Så någon gång får man väl fixa till lite småmissar i målningen, men annars är vi nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.