D09
Om man bortser från vad man anser är moraliskt...
Som brukar förvinna vid en skilsmässa

Kan ena parten kräva 50 % på arv, om man tagit ut pengar och köpt en t ex motorcykel? :x

Att man delar på fastigheten köper jag....
men är det verkligen 50 % på allt när man har delad ekonomi?

Kan man anser att bil / motorcykel är för gemensamt bruk om ena parten inte har körkort?
 
Vet inte om jag riktigt förstått frågan.

Men om vi anta att det gäller 2 gifta personer. Den ena avlider. Om det inte finns några äktenskapsförord, eller andra handlingar som specificerar att viss egendom är enskild (ex. vanligt att en förälder ger eller testamenterar pengar till en person med förbehåll att egendomen skall vara enskild).

Då gäller som huvudprincip att alla tillgångar som finns i det gemensamma boet är sk. giftorättsgods. Den kvarlevande parten får då hälften av detta. Det är inget arv utan är de tillgångar som personen anses äga.

Den andra hälften ärvs av barn eller andra släktingar med arvsrätt. Obersvera att hustrum/maken till den avlidne ärver ingenting, h*n får behålla de tillgångar som h*n ägde genom sin giftorätt.
 
Redigerat:
D09
Låt oss säga att vi har ett gift par, den ena personen ärver pengar av sina avlidna föräldrar.

Pengarna sätts in på ett konto, en del av dessa tas ut och en t ex bil - motorcykel inhandlas samt en del lånas ut.

Paret skiljer sig sedan. Måste personen som ärvt pengarna dela med sig av dessa eller de saker som har inhandlats?
 
I normalfallet, ja. Det är dock inte helt ovanligt att man skriver testamente där det förordas att tillgångarna som ex. barnet skall ärva skall vara dennes enskilda egendom.
 
D09
ok, tack för ett snabbt svar =)
 
D09
Hur blir det med utlånade / skänkta pengar till t ex egna barn? Kan man börja rota i dom också? Anses inte de "förbrukade"?
 
Utlånade pengar är en tillgång för långivaren, de räknas inte som förbrukade.

Om du med skänkta pengar menar att du skänkt bort pengar som du ärvt. De är förbrukade, en make/maka har ingem rätt till det vid en skillsmässa. Men jag har för mig att det finns en karenstid, så har du nyligen skänkt pengar så tror jag att partnern kan ha rätt till hälften av dem också vid en skillsmässa.
 
Om den avlidne skänkt bort pengar till barn eller andra som kan vara arvingar, så räknas de skänkta pengarna (eller hus eller vad som helst) som förskott på arv, och skall räknas bort från den personens andel av arvet. Man kan i ett gåvobrev stipulera att gåvan inte skall ses som förskott på arv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.