Håller på med badrumsrenovering och tänkte dra Wirsbo RiR pex. Vi kommer att installera en duschkabin (vill ha både hängslen och livrem) men tänkte ändå göra badrummet enligt alla gällande regler. Så har man torrt på fötterna vid en ev försäljning om inte annat. Så till problemet - eller det kanske inte är ett problem:

Har lite dåligt med plats i väggen så tänkte använda Wirsbos väggdosa. Jag vill alltså koppla in en kabin med pexslangar till väggdosan men möjliggöra för eventuellt efterkommande, som kanske inte vill ha kabin, att sätta in en vanlig duschblandare. Frågan är om det är möjligt utan att behöva dra om rören senare? Är det något speciellt jag skall tänka på?
 
Tack för svaret men vet inte om du förstod riktigt... försöker förklara lite bättre:

Det finns inte plats för väggbockfixtur så jag tänkte använda väggdosa. Jag vill sedan ansluta pexslangarna som sitter i kabinen till väggdosorna - vad som nu krävs för kopplingar till det. Vad jag vill möjliggöra är att, i ett senare läge, kunna slänga ut kabinen och koppla in en vanlig duschblandare på väggdosan istället. Frågan är om jag förstör något genom att koppla in kabinslangarna eller om det "bara" är att montera ett blandarfäste sen?
 
Väggdosorna har invändig gänga R15. Att ansluta en dusch kabin i denna är inga som helst problem. Dra i ett förlängningsrör ex. 4082 från Rinkaby rör, så att gängan kommer ut jäms med väggen. Anslut sedan slangen till kabinen i den ""utflyttade" R15 inv. gängan.
Finns olika typer av fattning invändigt i förlängningsrören för att dra fast dem. Kolla att de har fäste för insex (17 mm?) invändigt (1/2" bit finns ex. på Biltema), annars kan det behövas specialverktyg.

Sätt dosorna 110 - 120 cm över färdigt golv och med 150 eller 160 mm mellan samt med Vv till vänster och i våg. Det finns fixturer att hålla korrekt avstånd mellan dosorna. Det är noga med detta mått och våg om man vill kunna ansluta blandaren direkt med de anslutningar Wirsbo/Uponor tillhandahåller, men det finns som alternativ excenterör om det skulle bli fel. Jag har t.ex. monterat en Hans Grohe 150 mm blandare i mina dosor som är gjorda för 160 mm med hjälp av de excenterrör som hängde med blandaren. Mitt intryck är att 150 mm börjar bli mer och mer vanligt.

Dosorna i sig behöver du inte göra något åt, bara dra i förlängningsrör och ansluta kabinen. Dosorna är invändigt tätade med O-ringar och utvändigt tätas de mot tätskiktet.
 
Redigerat:
Tack Sven för svaret!

Vet du möjligen vilken längd det skall vara på Rinkabys 4082? Finns 50, 75 och 100 mm. Hittade en annan; anslutningskoppling 8123. Är det inte den man skall ha?

Vad behöver man mer? Montage/utdragsverktyg? Dosfräs M6? Lite besvärligt det här...
 
8123 är en lyxvariant av de vanliga förlängningsrör jag pekade på. Jag antar att dosorna kommer att sitta dolda bakom kabinen och då finns ingen anledning att använda 8123. Du behöver heller ingen täckbricka, notera vad jag skrev om dosans tätningar. Du måste ändå räkna med att såga av förlängningsrören eller 8123 om du nu köper denna. Köp bara tillräckligt långa så är du hemma. 8123 är 100 mm.

8123 har samma insexfattning invändigt som de jag skrev om ang. förlängningsrören. Jag minns tyvärr inte exakt hur många millimeter det var. Du behöver bågfil att såga av förlängningsröret, lin, locherpasta, passande insexbit och ett 1/2" spärrskaft. Thats it. När det är senare är dags att montera en blandare kan det behövas att kapa ned dosan så att den sticker ut ca 2 mm utanför färdig vägg, men det behöver du bara bry dig nu om om du inte skall använda 8123.

Dosfräs är till för proffs, kostar skjortan Om du skall kapa dosan, så skydda med maskeringstejp och såga med löst bågfilsblad alt. tälj och fila sedan till rätt nivå.

Min Hans Grohe Rain Dance Shower Pipe levererades med excenterkopplingar och lock som täckte dosorna så att dessa inte behövde kapas. Det kan alltså vara en överloppsgärning att kapa dosorna nu.

På begäran har jag tidigare lagt upp bilder av blandarmontaget, men de får du själv leta fram dessa om du är intresserad. Mina dosor är Roth. De är i princip lika Uponor, men Roth RiR system blev några kronor billigare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.