Jag leter lite efter en bra stenhusleverantör. Men alla stenhusleverantörer jag hittar verkar ha rätt mycket skit i bagaget. Vilket företag rekommenderar ni?
 
ingen som kan rekommendera något företag? det ska vara lite exklusivare än medel.
 
Lindénvillan har ju ett erkänt bra rykte!
 
alfa stenhus kanske....
 
AlfaStenhus gör ju riktiga stenhus jämfört med andra - HELA huset är i betong även mellanbjälklaget...Där har du kvalitet!
 
Alfas väggar är leca (som inte bara är betong, är till stor del lera) och EPS och Alfas mellanbjälklag hålls uppe av träbalkar som sitter ihop med betongen med hjälp av ingjutna metall-stag och tillsammans bildar ett fackverk. Takstolar / takkasettter är även av trä så det är inte 100% betong nånstans, men ändå ett av de mest intressanta koncepten på marknaden. d^_^b
 
Redigerat:
rickardg skrev:
Alfas väggar är leca (som inte bara är betong, är till stor del lera) och EPS och Alfas mellanbjälklag hålls uppe av träbalkar som sitter ihop med betongen med hjälp av ingjutna metall-stag och tillsammans bildar ett fackverk. Takstolar / takkasettter är även av trä så det är inte 100% betong nånstans, men ändå ett av de mest intressanta koncepten på marknaden. d^_^b
Vi ska bygga med dem och man har sagt att hela huset är i fullbetong även mellanbjälklaget. Det står även så på deras hemsida. Jo, det är lättklinkerbetong precis som du skriver; vet inte om det är samma sak som fullbetong. Det är väl ungefär här mina kunskaper tar slut ;) Tack för input!
 
Från Alfas hemsida:

Väljer du Original får du:
Trämellanbjälklag (uppvärmning ovanvåning via vattenburna radiatorer).
Innerväggarn med stålregel och gips.
Fackverkstakstolar.
Hushållsmaskiner: Gorenje.
Innerdörrar: Dooria Polar.
Parkett: Boen ek, mattlack.

Väljer du Exklusiv får du:
Betongmellanbjälklag med ingjuten vattenburen golvvärme.
Alla innerväggar i lättklinkerbetong på bottenvåning.
Färdigisolerade takkassetter.
Hushållsmaskiner: Miele.
Innerdörrar: Dooria Addera vit.
Parkett: Berg & Berg, oljad ek.
 
Någon som fått ett u-värde på Alfas ytterväggar?
 
Ang. bra byggare så kan jag bara gå och god för mitt stenhusbygge så här långt med AD Stenhus som byggs av Snickare Andersson och det känns fan Stensäkert. ;)
 
Ska kanske visa hur långt vi har kommit i bygget! :wow: Några fönster har kommit upp sen bilden togs.
 
  • Dag38.13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heureka skrev:
Från Alfas hemsida:
Väljer du Exklusiv får du:
Betongmellanbjälklag med ingjuten vattenburen golvvärme.
Alla innerväggar i lättklinkerbetong på bottenvåning.
Färdigisolerade takkassetter.
Hushållsmaskiner: Miele.
Innerdörrar: Dooria Addera vit.
Parkett: Berg & Berg, oljad ek.
Det är möjligt att de ändrat koncept, men jag tror knappast det, är nog snarare så att vad som de räknar som bjälklag resp undertak kan vara en definitionsfråga, eller att den som gör hemsidan inte vill gå in på tekniska detaljer. (tidigare hade de en mycket mer informativ hemsida som beskrev tekniken bakom men sen har de gjort om hemsidanb att bli lika innehållslös som alla andra hustillverkare och bara skriver om vilka ytskikt man kan välja q(;^;)p). Så sent som förra året när jag sett deras konstruktion på byggmässan i Norsborg så var det en 60mm skiva betong (med ingjutna golvvärmerör) som bars upp av träbalkar som även används för att skruva fast undertaket i och däremellan blir det ett installationsutrymme, riktigt smart idé att göra så då de får en stark konstruktion som är väldigt billig och enkel att tillverka.d^_^b Dock kan man fundera på hur bra den konstruktionen klar varierande fukt osv om de bärande träbalkarna ändrar längd av fukt osv, men det kanske inte rör sig om så stor del.

En kvalitétshöjande fördel med alfas väggkonstruktion är att de lägger på putsen i fabrik innan leca-betongen stelnat helt och därmed bör putsen få mycket bättre möjlighet att dels binda mot leca-betongen samt även få härda i härdningskammare med kontrollerad temperatur och luftfuktighet (?) och då förhoppningsvis hålla bättre än konkurenter som putsar utomhus i godtyckligt väder
 
Heureka skrev:
Någon som fått ett u-värde på Alfas ytterväggar?
Räknar man på det bör det bli ca 0.17 för deras 350mm tjocka vägg, men jag har för mig att det stod 0.20 på deras sida innan de plockade bort tekniska detaljer såsom u-värde osv och ersatte det med listor på vilka varumärken de använder för golv och vitvaror osv.. ganska högt med 0.2 men det borde inte vara så svårt att göra en tjockare vägg med lägre u-värde med deras teknik men när jag frågade fick jag väldigt svävande svar om det så det verkade inte vara så lätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.