Vi ska bygga hus med kan inte bestämma oss för om vi ska ha bastun i huset eller i den intilliggande gäststugan som kommer att ha utgång till terass och pool.

Kommer man att använda bastun i gässtugan på höst/vintern då man kanske vill basta mest? Och kommer man överhuvudtaget basta på sommaren?

Ni som har bastu i annan byggnad än huset, hur gör ni?
 
Svårt säga vad som är bäst i ert fall men själv har jag kombinerad gäststuga/bastu + relax och vill inte ha det på annat sätt. Självklart bastar man även på sommaren!!:)
 
Varför välja! Både och är bäst! Måste man skulle jag satsa på en vedeldad i gäststugan. Att använda året runt är inga problem. Se bara till att ha vattenvärmare till aggregatet.
 
Jag svarar gäststugan! Vi har inte haft vår bastu än nån sommar så jag har inte prövat men den har används flitigt nu i vinter minst 1 ggr / vecka och jag har byggt en gäststuga som bastun är i och jag skulle inte vilja ha det på nåt annat vis.
Det är härligt när man går dit på kvällen och det är 25 grader kallt och gör upp eld i bastun och man känner hur värmen kommer smygande.
Mycket lugnt och skönt där ute ingen el eller nåt.
 
vi har haft samma frågeställning fast vårt hus och gäststuga finns redan... Frågan var om vi skulle bygga bastu inne då vi renoverade eller behålla den ute i gäststugan. Vi valde stugan :) Det är skönt att få vara ifred, det är inte mer än 10m emellan husen vilket man kan leva med, och det är också lättare att få en yta utanför bastun som kan bli "relaxavdelning".
det kändes också som om det stal lite onödigtmycket utrymme innei huset som vi kunde använda till bättre saker..så som en riktigt stor och rymlig dusch :)
 
Gäststugan helt klart, samt vedeldad. Helt enkelt för att det blir mer "avkopplande" där anser jag :) Håller själv på att förbereda platsen för min blivande 15kvm stuga som ska bli bastu/relax.
 
Ja självklart vedeldat, om bastu inne i huset innebär elbastu så är det inget alternativ ;)
 
Absolut gäststugan, vedeldad och vattenvärmare. Bastu i huset är en nödlösning om inte möjlighet finns att ha den i egen byggnad.
Angående säsong så är det ju enbart ett plus att ni har poolen i anslutning för nedkylning efter bastubadet under den varma säsongen.
 
Friliggande, timrat, vedeldat, rofyllt o härligt
 
Roligt att läsa så många positiva åsikter om separat bastu. efter att ha drömt om ett hus med inomhusbastu (vedeldad, naturligtvis!), har vi insett att det hus som vi slutligen valt inte tillåter en bastu inomhus. Därför är jag redan i gång med att planera en gäststuga-bastubyggnad på tomten. Skulle vara himla glad om jag kunde få del av bra planritningat, och idéer, om en snygg friggebod med en bra kombination för både bastu och gästrum som kan även vara lite av en "ungdomslokal".
Vi har egentligen tänkt att dra in både el och vatten, och ev. lägga till en mulltoa.
 
Nu har vi spikat hur vi ska ha det! Det blir ett badrum med bastu och dubbelbadkar med direktutgång till baksidan inne i huset. :cool:

Vi kommer troligtvis att hyra ut gäststugan och då tyckte vi det skulle vara knöligt ifall vi kommer dit och bastar.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Nu har vi spikat hur vi ska ha det! Det blir ett badrum med bastu och dubbelbadkar med direktutgång till baksidan inne i huset. :cool:

Vi kommer troligtvis att hyra ut gäststugan och då tyckte vi det skulle vara knöligt ifall vi kommer dit och bastar.
Vill själv ha (och har) bastun i huset för att den ska vara lätt att använda. El är en uppoffring jag gärna gör för att få enkelhet och att ha möjlighet att slå på den långt innan man kommer hem och vill kunna basta direkt.

Lite skum planlösning dock om du ursäktar. Man vill ju gärna ha en dusch allldeles intill bastun och att klättra upp i dubbelbadkaret känns ju lite skumt, eftersom i alla fall jag brukar vara rejält seg när jag väl ger mig med bastandet. Känns som för lätt att råka slå sig när man klättrar i och/eller ur alltså. Kanske går att göra någon dusch alldeles intill?

Just my 2 cents anyway.

I övrigt önskar jag lycka till!

//Rob
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Nu har vi spikat hur vi ska ha det! Det blir ett badrum med bastu och dubbelbadkar med direktutgång till baksidan inne i huset. :cool:

Vi kommer troligtvis att hyra ut gäststugan och då tyckte vi det skulle vara knöligt ifall vi kommer dit och bastar.
Beror ju lite på hur den är byggd.. Vi har turen att våran gäststuga är byggd så att det är separat ingång till bastun/relaxen från verandan, dvs det är en dörr in till "gästrummet" och en dörr in till bastun/relaxdelen. På så sätt stör man ingen om man vill basta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.