Hej alla,
ska göra ett tillbygge på kåken snart, vilket gör att en idag yttervägg kommer att bli hälften innervägg och hälfen yttervägg.

Hur skall jag göra med den delen som skall bli innervägg, dvs hur mycket skall plockas bort för att bli innervägg med gips på, eller kan man låta allt (panel mm) sitta kvar...??

Ytterväggen ser ut så här idag:
byggd 1939 med dåtidens teknik, tilläggsisolerad 2001 med 45mm uniskiva, 'vindtyg', luftspalt, reglar med lockläkt.

tjingeling:cool:
 
Det låter lite onödigt att ha en isolerad innervägg. Jag skulle klätt av den all tilläggsisolering inkl lockläkten.
 
Tack för synpunkten men,
om det är onödigt eller inte spelar inte så stor roll, jag skulle vilja veta ut byggteknisk synpunkt, vilket som är rätt eller helt galet.
 
eTiger skrev:
Tack för synpunkten men,
om det är onödigt eller inte spelar inte så stor roll, jag skulle vilja veta ut byggteknisk synpunkt, vilket som är rätt eller helt galet.
Det spelar ingen roll så länge väggen är torr, skillnaden är att du får mindre golvyta, men ibland kan det ju vara snyggt om det är en öppning att ha djup smyg.

Däremot skulle jag, med den bild jag har av din fråga, göra som JanneL skrev riva bort så mycket som möjligt för den gör ju ingen nytta. Förutom av estetiska skäl då.
 
Vi har en sådan vägg också och där har vi gjort precis som JanneL tycker. Den gamla ytterväggen, med panel är kvar men läkten har vi tagit bort. En del av den kommer vi att sätta gips på och en del kommer vi förmodligen att behålla träpanelen synlig på.

De där gamla väggarna från 30-talet är ju byggda av trä, vindpapp och spån, så det borde ju inte vara några som helst problem att ha dem som innerväggar precis som de är. Våra är inte speciellt tjocka heller, jämfört med moderna väggkonstruktioner, så det finns ingen anledning att plocka bort delar av väggen på grund av det heller.
 
Tack för alla svar, så ur fuktsynpunkt inga problem att lämna allt som det är...endast ta bort lockläkt om man vill gipsa.

Samanfattning:
Det är bara estetiska skäl som gäller?
 
eTiger skrev:
Samanfattning: Det är bara estetiska skäl som gäller?
Nja, om huset vore mitt, skulle jag vara intresserad av att se hur det ser ut under tilläggsisoleringen. Är det friskt under tilläggsisoleringen eller spikade man bara över de eventuella skador som kanske fanns? (Har själv sett exempel på detta). Ser väggen ut som pinebar beskriver, eller består den av spontade två tums plank?
 
Ja, det måste ju vara tätt också. Innan vi satte på vår tillläggsisolering på utsidan och ny fasadpanel så sökte sig regnvatetn in i huset via springorna i den gamla fasaden på denna vägg. Men om alla yttre delar av väggen är tätade och OK, så är det väl mest estetiska hänsyn man måste ta. Och hållfasthet så klart. Om det inte är en gavelvägg, så bär den ju antagligen last från någon del av taket. I så fall är det ju direkt olämpligt att ta bort något från den som har tillhört ursprungskonstruktionen.
 
JanneL skrev:
Nja, om huset vore mitt, skulle jag vara intresserad av att se hur det ser ut under tilläggsisoleringen. Är det friskt under tilläggsisoleringen eller spikade man bara över de eventuella skador som kanske fanns? (Har själv sett exempel på detta). Ser väggen ut som pinebar beskriver, eller består den av spontade två tums plank?
Ja självklart måste man vara 100 på hur det ser ut under, men har man själv tilläggsisolerat och inte haft problem, så känns det ju ganska tryggt att gipsa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.