Ska byta fassad till sommaren och planen är att tillägsisolera med en västkustskiva utanpå den gammla fasaden.
Det jag har funderat över är om det kan vara smart att bygga in en t ex 45x70 i underkant av fasadväggen för att i framtiden ha bra fäste för altanbygge m,m
Bra eller dåligt??
 
Bump...
 
Hum... Jag skulle nog rekommendera att inte bygga ihop altan med huset...
man vill inte riskera att det står vatten mot fasaden, nej man bör nog ha god luftväxling mellan altan och fasad.
Det är bättre o plinta och låta altanen leva sitt eget liv... :)
 
Altanen är tänkt att fungera som carport oxå (har hus med källare i suteräng). Så det blir nog plintar oxå, men är det bättre att lägga bärlinan utanpå fasaden? skickar med en bild som kanske förklarar bättre...
 
  • Vägg.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mohha skrev:
Altanen är tänkt att fungera som carport oxå (har hus med källare i suteräng). Så det blir nog plintar oxå, men är det bättre att lägga bärlinan utanpå fasaden? skickar med en bild som kanske förklarar bättre...
Enligt din ritning och carport under. Nä, men det är ju bara med den infon man har av ritningen.

Känns mer gediget om du bultar fast den i muren med stolpverk ner till fast punkt. Sen som jag ser det, så om du funderar på den varianten måste ju altandörren sitta väldigt högt?
 
Japp, det skulle bli ett eller två trappsteg ner till altangolvet om man bultade fast det i grunden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.