Använder min motorsåg ganska mycket men börjar tröttna på att fila kedjan. Har forumet några tips på alternativ. Är de elektriska sliparna något att ha? Vilken är bäst?
 
Om jag har förstått det rätt så menar proffsen att dom billigare elektriska sliparna inte är mycket att ha, dom är svåra att ställa in och tar olika mycket på tänderna. Maskinerna som anses duga blir väldigt dyra och lönar sig nog inte om man inte kör yrkesmässigt. Men man kan ju vilja skaffa en ändå:)

Filar alltid manuellt men då filar jag i princip varje gång jag tankar vilket gör att om jag inte har stensågat så blir det 3-4 drag per tand. Kör man enligt denna princip så har man alltid vasst och behöver inte ägna sig åt mer tidsödande slipning som oftast krävs när man har kört kedjan helt slut. Dessutom är filen (inklusive mall) betydligt enklare att ha med sig i skogen.
 
Jag använder tigersågen istf kedjesågen där det går, bara för att det är såååååååååååååååååååååå trist o slipa kedjan
 
En släkting som har skogsföretag rekommenderade "Filjonte". Men den ersätter ju inte filen utan är mera ett verktyg att få slipningen bättre.
 
0840 skrev:
Använder min motorsåg ganska mycket....

Till vad?

En elektrisk proffsslip kostar ju som sagt en del, och då skall du också montera lös svärd och kedja samt rigga kedjan i slipen. Detta tar också tid.
 
bax skrev:
Till vad?

En elektrisk proffsslip kostar ju som sagt en del, och då skall du också montera lös svärd och kedja samt rigga kedjan i slipen. Detta tar också tid.
Håller helt med. Bra att ha om man använder mycket och i områden där det är svårt att undvika att man kör kedjan i sten ibland. Då funkar en elektrisk klockrent tycker jag för att återfå skärpa när man hade fått fila ihjäl sig för hand. Men till det vanliga underhållet är det enklare och smidigare att köra för hand och precis som sagt att man kör ett par drag i pauserna, vid tankning etc

/Lorant
 
Milkshaken
Finns inte dom gamla handjagar-riggarna kvar att köpa längre?
Jag har en gul där jag sätter i för kedjan rätt fil, (riggar den på ... Tror det var 15 gr. Har det inställt nu men den ligger på sin plats i lådan.... ) drar max tre drag sen fram med nästa kugg osv... Sen har man ju en ryttare oxå.... dock får man va lite försiktig med den.... en väl underhållen kedja kan såga i många pass....
 
Milkshaken skrev:
Finns inte dom gamla handjagar-riggarna kvar att köpa längre?
Jag har en gul där jag sätter i för kedjan rätt fil, (riggar den på ... Tror det var 15 gr. Har det inställt nu men den ligger på sin plats i lådan.... ) drar max tre drag sen fram med nästa kugg osv... Sen har man ju en ryttare oxå.... dock får man va lite försiktig med den.... en väl underhållen kedja kan såga i många pass....
Jag tror att du frågar efter motsvarande till mitt tidigare inlägg "Filjonte" från Jula.
Släktingen har en ganska stor skogsfirma med både skotare och skördare, samt en del folk som avverkar/gallrar manuellt och enligt honom kör man med Filjonte.
Jag är glad amatör och följer bara proffsen.
 
Jag läste en artikel i Skogsland eller något om en snubbe som hade byggt en filmall till sin Dremel-slip. Men det ersätter väl i stor sett bara det normala underhållsfilandet som inte är så jobbigt (ovan nämnda 3-4 drag per tankning).
Kan inte din lokala motosågshandlare slipa upp stensågade kedjor? De borde ju ha sliputrustning. Annars tror jag att Skogma gör det. I så fall lär det löna sig att ha ett tiotal kedjor i omlopp och lämna in ett helt knippe för slipning åt gången.
 
Jag köpte en elektrisk slip för 400 kr. Det finns en liknande hos swedol.
Det tar max 5 minuter att slipa en kedja. Har man bara många kedjor med sig ut i skogen, klarar man hela dagen utan att fila. Vid minsta känsla att kedjan är slö, så byter jag. Om man sågar i sten skadas kedjan mest på undersidan och det är ett stort jobb att fila rätt en sådan kedja. Blir den inte rättslipad skär den i en båge. Mycket enklare med elslip, men det sliter mycket på kedjorna. Ibland har handeln kampanj, med 5 sågkedjor och ett svärd för 500 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.