Behöver såga en bit av bef bänkskiva (rött på bilden) utan att behöva demontera den.
Undrar om det går att göra med tanke på snittet?
Sen ska jag limma på kantlisten. Det ska se ut som det gör just nu.
Fast kortare. Går det?
Eller krävs det spec klinga eller annat?

Eller måste den sågas underifrån / vändas?
 
  • snitt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Laminat eller massivt? Med hyfsat ny o fintandad klinga till cirkelsåg borde det gå bra. Har för mig att man bör tejpa snittet innan om det är laminat. Fast det bästa är nog att köra underifrån men som sagt, det går ju inte nu.

Kjell G
 
Laminat.

Har själv sågat den innan och fixade kanterna med. Men det är så mycket jobb med att demontera...

Hoppas några proffs läser tråden och kommer med förslag.
 
B
bara vända på skivan. annars vet jag inte.
 
Om du spänner fast en skena/bräda tvärs över bänken kan du använda sticksågen att såga med, om du då använder skenan som styr/mothåll. Bosch har specialblad för precision som är vridstyva i sidled och som går att såga ovanifrån med.
Känner du dig osäker att såga med sticksågen kan du först prova på någon spillbit som du kanske har liggande

Klistrat från Bosch hemsida:

Special for Laminate.
Ger ren precisionssågning
i alla laminat
Sticksågsbladen Special for Laminate ger optimal laminatsågning även när du sågar i laminatet ovanifrån.
Du behöver inte längre markera och såga från baksidan av laminatskivan – det gör att du markerar och sågar rätt lättare och får mindre spill. Allt beror på den innovativa spetstandningen. Dessutom är Special for Laminate-sticksågsbladen tillverkade i bimetall med lång livslängd. Det ger lång livslängd trots hög sågavverkning i kraftigt nötande laminatmaterial.

 
Redigerat:
Hej

Jag hade kört med handklingan. Om man låter styrskenan vila på den biten som ska vara kvar så minskar risken för urslag i laminatet. Vill du verkligen gardera dig kan du tvinga fast en annan skiva uppepå och såga igenom allt ihop...

Mvh Wasa

p.s. flytta undan blomman först d.s. :-D
 
B
testa gärna att såga i liknande material förre det verkliga snittet
 
montera lös den i stället för att rackla
 
Det finns sticksågsblad som är omvänt tandade, d v s effekten blir som om du sågat underifrån. Finns överallt där sticksågsblad säljs.
 
Niclas Jonsson skrev:
Det finns sticksågsblad som är omvänt tandade, d v s effekten blir som om du sågat underifrån. Finns överallt där sticksågsblad säljs.
tack. Men med dessa är man inte garanterat rak snitt. Det blir upp o ner. Väntar bara på lite sol.

P.s. I USA går det att köpa liknande blad som är ca 10 cm i bred. Dom ger rakare snitt. Men jag saknar kontakter.
 
Hade personligen gjort följande:
Spänn fast en tunn bräda på var sida om snittet, se till att det sitter som järnet. Så blir det noll flisning.
Sen cirkelsåg rakt över. Klart. Eventuellt stödskena till cirkelsågen om du vill vara extra säker...
 
Festool TS55...
 
Eller lite arbete med Japan såg. Har testat lite. Verkligen bra resultat.
 
Skivan ser ju ut att vara kantfräst också? Det grejar väl ingen såg... Då lär du behöva handöverfräs och lämplig profilfräs...
 
Grop skrev:
Skivan ser ju ut att vara kantfräst också? Det grejar väl ingen såg... Då lär du behöva handöverfräs och lämplig profilfräs...
Bara på framsidan. Inte där den ska sågas. Rak snitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.