Hej.

Vi ska byta ut vår häck och ska därför köpa närmare 200 tuja-plantor, vi har kollat
runt på priser och det verkar som det får räcka med 80-100cm höga.

Är det någon som köpt sådana plantor och vet hur stor plats dom tar när dom står i kruka?

Geografin spelar ju större roll än priset när det gäller leverantören ifall det inte går att lasta alla på ett släp, vi har hittat billiga plantor 30 mil härifrån, och vi har ett släp som är 250*125cm, men det går ju alltid att hyra ett flytt-släp som är lite större ifall det går att få in alla plantor på ett sådant.


/Daniel.
 
Vad kostar en tujaplanta 80-100cm? Har du fått bra pris? Tujasort?
Lite nyfiken eftersom jag också ska köpa 200 plantor till våren.
 
Dom priser vi hittat är allt mellan 50:- och 125:- för 80-100cm.
priser blir 2-4 gånger högre om man vill ha tujor som är högre än 120cm.

/Daniel.
 
Ingen aning hur stor plats, kan tänka mig att dom står i krukor som är ca 20 cm i diameter..?
Det vanliga när man fraktar många plantor är att lägga dom ner skavfötters liksom, varannan kruka åt varje håll. Då kan ni lägga många lager och dom ligger nog säkrare så än om dom skall stå upp.
 
Tujor brukar levereras liggande i stora träbackar. De klarar det utan problem, så det är bara och stapla på. Viktigt att tänka på är att släpet är täckt, så att man inte utsätter växterna för uttorking av vinddraget.
 
De billigaste står troligen inte i kruka utan har säckväv runt rotklumpen. Måste ni beställa om ni ska ha så många som 200 st? Jag minns att jag hade problem att få tag i 50 st för några år sedan, jag fick beställa och vänta 1 vecka.
 
Tujor växer snabbt ! Har sett i omgivningen där ägarna till nybyggda villor köpt dyra höga plantor och sedan redan efter 2 år varit tvungna att klippa.
Samtidigt så ger huset och trädgården ett trevligare intryck om de som passerar har lite möjlighet att se något än att mötas av en 2 m hög mur.
 
Nu har det mailats och ringts en del, och vi har lyckats hitta thuja-plantor som enligt uppgift skall vara minst 100cm höga för 59:- styck, men eftersom vi köper så många så får vi dom för 55:-, och detta ställe ligger 3 mil bort, så det blir inga problem att köra flera vändor och hämta dom.

Om två veckor ska den gamla häcken grävas upp, och sedan ska det börja planteras thujor, sedan är det bara att vänta 5-6 år på att den kommer upp sig lite i höjd.
 
Med mycket vatten och lite gödsel efter första året växer de så de knakar...

Lycka till!

Håller själv på att gräva för att plantera flera tujor.
 
Daniel78 skrev:
Nu har det mailats och ringts en del, och vi har lyckats hitta thuja-plantor som enligt uppgift skall vara minst 100cm höga för 59:- styck, men eftersom vi köper så många så får vi dom för 55:-, och detta ställe ligger 3 mil bort, så det blir inga problem att köra flera vändor och hämta dom.

Oj, 55kr vad billigt! Som bäst har jag hittat 65kr/st Brabant 50-80cm på hortogreen.com. 98kr/st för 80-100cm.
 
Daniel78 skrev:
Nu har det mailats och ringts en del, och vi har lyckats hitta thuja-plantor som enligt uppgift skall vara minst 100cm höga för 59:- styck, men eftersom vi köper så många så får vi dom för 55:-, och detta ställe ligger 3 mil bort, så det blir inga problem att köra flera vändor och hämta dom.
Oj, det var billigt. Får man fråga var ni fick det priset? Ska nämligen själv köpa Thuja till hösten.
 
Perfekt, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.