Har ett nylagt altandäck av imprenerad furu, (den gröna varianten av impregnering). Det har nu uppstått svarta fula streck av gummisulor på däcket och frågan är hur får man bort det? Tycker att jag har försökt allt möjligt inklusive suddgummi, :D men ingenting tycks bita.

Hur gör ni? För det här kan ju inte vara så ovanligt? Så fort man har folk hemma...fula streck. :(
 
Kan man slipa däcket? Hur djupt ner går impregneringen?
Känns ju inte så kul att slipa bort skyddet det första man gör.

Någon som har ett tips?
 
B
skulle njutigt att folk använder min altan. va gör strecken i det hela?
 
C
Jag brukar ta pekfingret om det är på en plastmatta, hur man ska göra på ett altangolv vet jag dock inte.
 
Skura med impregneringsoljan.
 
Prova med ett sudd av hög kvalitet. Annars fint sandpapper, impregneringen går rätt djupt, det är därför det heter som det heter, annars skulle det heta ytbehandlat.

Använd inget kladdigt och absolut inte olja, det riskerar att dra in det svarta i träet.
 
byggare henke skrev:
skulle njutigt att folk använder min altan. va gör strecken i det hela?
Jodå, vi njuter av att folk använder altanen. :D
Men det skadar ju inte att den är snygg också. ;)

Strecken är verkligen framträdande. Det är grova svarta streck som går tvärs över brädorna rakt framför utgången. Det första man lägger märke till om man öppnar dörren. :(

Och jag som i fantasin har lekt med tanken att olja in däcket med en vitpigmenterad olja för att få det ännu ljusare. Det verkar nu inte vara som någon bra idé. :S
 
Anna_H skrev:
Prova med ett sudd av hög kvalitet. Annars fint sandpapper, impregneringen går rätt djupt, det är därför det heter som det heter, annars skulle det heta ytbehandlat.

Använd inget kladdigt och absolut inte olja, det riskerar att dra in det svarta i träet.
Ok, slippapper alltså? Var inne ett tag på att hyra en polermaskin, kan det vara något?
 
För mig har det fungerat med olja. Bör tillägga att det var tryckimpregnerade brädor. Inget teak. Är du rädd om brädorna, kan ny

färgskrapa

hjälpa.Då skrapar du bort precis det du vill. Sandpapper kan sprida det med...
Det svarta kan vara plast eller gummi.
 
Var just ute och provade med min nya färgskrapa, efter tips från kamilinski.

Ett streck gick att få bort. Där hade det svarta liksom avsatt sig i en upphöjning. De övriga strecken ville inte alls vara med på notorna, de hade trängt djupare in i träet.

Olja har jag inte provat än. Hörde att det har en tendens att göra träet mörkare.
 
Raceman skrev:
Var just ute och provade med min nya färgskrapa, efter tips från kamilinski.

Ett streck gick att få bort. Där hade det svarta liksom avsatt sig i en upphöjning. De övriga strecken ville inte alls vara med på notorna, de hade trängt djupare in i träet.

Olja har jag inte provat än. Hörde att det har en tendens att göra träet mörkare.
Vad är det för träslag du har?

Lärk? Kapitalist :)

Då har du problem.
 
kamilenski skrev:
Vad är det för träslag du har?

Lärk? Kapitalist :)

Då har du problem.
Impregnerad furu, men jag har tydligen lika stora problem i alla fall. :D
 
Oj. Om du har en kompis med slip, be honom slipa färgskrapan lite rund. Då kommer du åt svärtan.

Men vad ska du göra sen? Förbjuda mörka sulor?
Tänk lite. Vi lever för att njuta av livet. Eller titta på fina "golv".
 
Raceman skrev:
Olja har jag inte provat än. Hörde att det har en tendens att göra träet mörkare.
Ja, börjar man olja in golven (något som ju rekommenderas för hållbarhetens skull) så blir de snabbt svarta, oljan suger åt sig smuts, kanske är det alger också. Ser det häromkring, alla ambitiösa grannar skurar sina svarta golv och oljar dem ett par gånger om året. Vi gör inget alls och har ljusa fina golv.

Otur med strecken, jag förstår precis hus störande de är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.