Jasså, det var så enkelt ;)
 
Har läst igenom hela tråden nu ikväll då jag planerar för ett nytt uppvärmningssystem. Och jag har igentligen inte har någon erfarenhet i sådan här systemuppbyggnad men är ivrig att lära.

Har kollat på en 40kW Orlan och har fått tag på en fin 3m^3 oljetank som jag tänkte man kunde bygga om nu i sommar.

Har nu fått lite funderingar innan man kan gå vidare med planeringen.

Pga. utrymme så skulle jag bli tvungen att placera den stora tanken i ett utrymme som finns under altanen. Uppskattar att tanken hamnar ca 7m ifrån pannan. Rör kan dras hela vägen inomhus i källaren. Skulle detta kunna funka med denna typen av system? Hur ska rören dras imellan tank och panna? Kan dessa dras i taket eller måste den ena gå lågt och den andra hög? Ja ni fårstår vad jag är ute efter.

Och idag så sitter cirkulationspump med med frammatning och retur ifrån elementen vid pannan. Elementrör går förbi i närheten där jag tänkt placera tanken, och skulle man kunna koppla på sig där istället och plugga frammatning och retur vid pannan? Sedan shunta direkt ifrån tanken. Några problem med det?

Har tänkt att koppla på med golvvärme i kök, hall & badrum i källaren. Något som sätter käppar i hjulet med detta system?

Detta är vad jag kommer på såhär direkt. Hoppas ni med er samlade erfarenhet kan hjälpa mig :)
 
Jag har läst på lite mer men mina ovanstående frågor kvarstår. Skulle igentligen kanske splitta ur mina frågor ifrån tråden.

Men jag spinner vidare.
Då jag blir tvungen att placera tanken så långt ifrån pannan så har jag läst att man rekomenderar att man tillverkar en värmeäxlare av 22mm CU rör som går ifrån tak till botten på oljetanken. Men vad jag förstår så är det inte bra för skiktningen men hur bra kommer detta funka?

Önskar att någon med erfarenhet fyller i och hjälper mig bena ut frågorna ovan.
 
VVX ska man inte använda pga den dåliga lagringskapaciteten det ger. Det har heller inget med rörlängden att göra.

Det går att dra båda rören i taket men urluftning blir svårare och jag rekommenderar då en vanligt shunt ihop med en Termomatik K och en pump istället för ett vanligt laddpaket. Drar du nedre rör vid golvet kan du gå upp till en kraftigare Laddomat om du oroar dig över rörlängden.

Ansluta shunten nära pannan är inget problem om du drar nedre rör vid golvet. Dras det i taket finns däremot risken att shunten bara drar vatten genom pannan eller i alla fall en en del hellre än genom tanken.
 
Okey det låter bra.
Om jag förstår så kan jag altså dra båda rören i golvet. Skippa värmeväxlaren och eventuellt använda en kraftigare Laddomat. Kan rören dras rakt eller måste de gå i någon speciell vinkel imellan tank och panna?
Sedan drar jag rör ifrån tank till shunt som jag placerat vid pannan. Äen dessa i golv.

Och sedan att ansluta golvvärme ska väl inte vara några problem?
 
Nja, bäst är att dra övre rör högt och nedre lågt, då slipper du extra rör för shunten. Gör en ritning så blir det lättare...
 
Tackar för svaren än så länge! Nu när det börjar klarna lite så ska jag göra en ritning. Jag återkommer så får ni kika på det.
 
Matss: Angående ditt kopplingsschema alt2

Skulle högsta punkten där exp/avluft röret ansluter likaväl kunna vara ovanför tanken? Så att matningen är stigande hela vägen från panna till tank.

Jag tänkte dels för självcirkulation vid strömavbrott och för att shunten kanske skulle tömma pannan på värme först efter avslutad eldning?

Skulle det fungera om 35cu gick in i tanken från sidan och ett klent rör från tanktoppen hade anslutit till expledningen? Borde hävertverkan för expansionen funka då?

Kan man koppla exansionskärlet så att tex halva kärlet går över högsta nivå i tanken?

Många frågor:S Jag har tänkt koppla åt en kompis enligt din princip för att slippa öppet exp på kallvind och tryckexpansion.

MVH / Anders
 
3 x Ja
 
Tack:)
 
Jaha...allt borta som skrevs igår:@

Mats: Var det du som hade sista postningen innan allt försvann?
 
Japp, och jag tror jag skrev att ansluter du exp. i botten av tanken blir det ingen hävert. Har du nån skiss på det hela??
 
Jag har anslutit exp på hösta punkt dvs tanktopp,röret (28mm) går sedan upp mot innertaket och sedan ner och ansluter mot ett 22mm rör som går till botten på kärlet.
Exp kärlet är en gammal rostfri beredare med endast anslutningar på toppen men en av anslutningarna går ner till botten.
Kärlets botten punkt är ca 2dm ovanför tankens botten.

Jag misstänker starkt att det kan rasera hävertverkan om det finns luftfickor i systemet?..

Har ingen skiss men jag kanske får knåpa ihop en när jag hinner..
 
Försökte knåpa ihop nått...tar tid när man inte är så duktig på sånt..
 
  • skiss2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är problemet? Har ni fyllt tills det kommer vatten ur exp. och sen eldat, och när det kallnar så blir det luft i tanktoppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.