J
Hej. Har tagit fram timmerstommen på insidan i stugans ena rum. Vill behålla stommen som innervägg i någon ljus färg. Är osäker på bästa lösningen och behöver även "fylla i" efter tidigare lagningar. Är det limfärg/lerklining som gäller eller finns det bättre alternativ, bifogar två bilder. Tacksam för tips. Mvh Jocke
 
  • bild01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser att det tidigare har huggits med yxa för att fästa lerklining, så det blir väl det naturligaste att lerklina igen, 'tapetsera' med papp som limfärgas, och att ev. sätta linoljefärgad bröstpanel av liggande bräder, med sockellist mot golv, och krönt av en bröstlist, och sedan en passande hålkäl el. dyl mot taket som målas ihop med detta.

Om jag inte läser fel så överväger du även att måla direkt på timmerstommen. Jag tror det blir ett alltför 'fattigt' uttryck för de flesta hus, och i detta hus blir det föga autentiskt, då yxhuggen för lerkliningen ju redan finns där.
 
Jag håller med Hermes. Att måla på huggen stock ser mer än sökt ut, det blir inte bra. Fjällen är ju där de är och väggen kommer att se ojämn och fläckig ut. Troligtvis har du någonstans i huset där det varit bart timmer (farstu eller kallvind) där du i så fall hellre kan ta fram en vägg om du vill. Måla gärna med äggpljetempera. Skitkul och väldigt vackert.
 
Instämmer med föregående talare. Målat på den huggna ytan kommer nog bara se sjavigt ut.
 
J
Hej igen. Har funderat lite på detta och har nu kommit fram till att stående pärlspont (typ 12x95mm) nog är det som gäller. Bör man sätta ex.vis en OSB-skiva bakom panelen eller blir det bra om man sätter panelen direkt mot timmerstommen? Tacksam för info om någon har några tips.//Jocke
 
Skulle vara försiktig att sätta in skivmaterial sådär. Möjligen en vindpapp om det inte finns på utsidan. Det vanliga var att man kilade med kilar eller stickor för att få spånten rak, så har de gjort hos oss i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.