Vi ska inom en snar framtid sätta igång och bygga ett trädäck. Och tanken är att det ska vara ca 10*5 meter. Och eftersom jag väldigt gärna vill göra saker i och kring huset själv, men viss hjälp, så är tanken att jag ska bygga detta själv.

Men jag är inte osäker på hur vissa saker ska byggas och hade väldigt gärna uppskattat hjälp:) Någon som vet någon bra sida som man kan läsa om detta och se blider?
Jag har köpt en bok från black and decker om just uteplatser och hur man bygger, men jag vill ju ha så mycke på fötterna som möjligt innan jag/vi sätter igång:)

Till min hjälp har jag min far, och har har ju en gansak stor vana av att bygga får man nog säga, han har ju trots allt byggt sitt egna hus med hjälp av vänner och bekanta.
Även min svåger ska hjälpa till lite, och han har byggt 2 trädäck och vet vad som väntar och hur man ska göra. Enda "problemet" är att han har väldigt mycke annat att stå i så hans hjälp är väldigt begränsad...

Te x en sak som jag funderat på är att eftersom vi ska lägga trallen i längsgående riktning så funderar jag lite på hur man löser det. Trädäcket ska stå på stolpar som ska fästas i gjutna plintar, och över det ska det ju vara reglar i ett kryssmönster. Och den regeln närmast huser ska vi skruva fast i husväggen.
Men ska dom understa reglarna gå i längsled med huset och sedan dom översta gå ut ifrån huset så man kan fästa trallen i dom?
Och likadant angående plintarna. Hur många plintar rekommenderas att sätta på 5 resp. 10 meter? Plintarna som vi tänkt att sätta ska gjutas i papprör och vara 800*200 mm. Och hur grova måste reglarna vara för att allt sak bli stabilt och stadigt?
 
Redigerat:
Använder ni tryckt virke till däcket så se till att ni sätter plankorna kloss mot varandra, annars har ni en 1 cm glipa ett år senare när de har torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.