RobZombie skrev:
Det kravet har jag aldrig hört talas om. Vad jag vet räcker det med att tomten eller själva poolområdet omgärdas av ett minst 90cm högt staket för att förhindra att någon råkar trilla i poolen.
För oss som inte vill ha ett 90 cm staket runt hela tomten och måste ha "barnsäkra" grindar som alltid är stängda.... så är poolplåtar ett bra alternativ.

Har man dessutom ungar, husdjur o en o annat vilt på tomten så finns väl inget val om man vill sova gott.
 
lättviktspressenning har fungerat bra i de 15 år eller vad det nu är som vi haft vår pool. Dock höll den inte så bra nu när det var så kallt, men o andra sidan kommer inget barn eller djur igenom isen heller.
Har inga barn eller husdjur själv, de som tar med sådant till mig får väl använda koppel och åta sig att städa poolen om olyckan är framme.
 
skaffar du pooltak i kanalplast så slippe du alla problem med plåtar, tungt snö mm.
 
Var får man tag på ett sådant plasttak?
 
Milkshaken
Elmsta.... ja det finns ju en uppsjö med olika färdiga POOLTAK... men va fan priserna börjar ju på typ 80.000:- till min pool ,,, de är inte intressant..... Kör hellre då med en vanlig pressening om det skulle behövas.
 
Jag har en rad tunnor i mitten och en halvgrov pressening spännd med gummistroppar. Ett par reglar skruvade längskanterna fungerar utmärkt bara dra bort snön med en raka av gummi vid behov.
 
Låt vattnet vara kvar i poolen på vintern och täck med en tjock pressening (typ lasbil).
Fungerar kanon här i Västernorrland.
 
RobZombie skrev:
Eller så skiter man i att täcka poolen. Det har jag inte gjort dom senaste 2 åren och jag märker ingen större skillnad mot dom åren när jag täckte poolen.

Blir lite mer att städa framåt vårkanten men den 0,5 timmen extra sparar i alla fall jag igen på att inte hålla på med täcket...

Ni som vet: vad har täcket egentligen för syfte (förutom att hinda skit från att trilla i poolen)?
Du håller UV ljuset borta från linern. UV ljuset bleker linern med tiden. Om du dessutom betalat extra för en med mosaikmönster så vill du att den håller sig fräsch. Detta är iofs än viktigare på sommaren. Skulle gissa på att den bleknar ganska fort om du kör helt utan skydd.
 
Vår pooltak i plast var visserligen dyr men lönar sig i längden. Man spar på uppvärmingskostnaderna samt förlänger säsongen med minst 2 månader. Och tånk vad det underlättar att hålla poolen ren.

Termatec levererar dessa pooltak, det finns många olika modeller att välja på.
Dessa tillverkas i Tjeckien och det går även att importera direkt därifrån. då blir det något billigare.

Snart öppnar vi poolen!
;)
 
Elmsta skrev:
Vår pooltak i plast var visserligen dyr men lönar sig i längden. Man spar på uppvärmingskostnaderna samt förlänger säsongen med minst 2 månader. Och tånk vad det underlättar att hålla poolen ren.

Termatec levererar dessa pooltak, det finns många olika modeller att välja på.
Dessa tillverkas i Tjeckien och det går även att importera direkt därifrån. då blir det något billigare.

Snart öppnar vi poolen!
;)


Intressant!
Vet du vad företaget heter i Tjeckien och hur man går till väga?? Vilket pooltak har ni från Termatec?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.