Är detta nåt ni tycker är värt att satsa på eller räcker det med rengöringen av den katalytiska självrengöringen i ugnen, där os och fett bränns till ånga.
Gärna oxå tips på prisvärd och snygg inbyggdsugn, micro och induktionshäll.
//Jess
 
har en 5 år gammal Bosch vanlig golvspis med pyrolys. Använder funktionen några gånger om året och är mycket nöjd med den. Mest är jag dock nöjd med att ugnen har en något bättre isolering och troligtvis kraftigare värmeelement för att klara att gå upp i höga temperaturer under pyrolysen. Kylfläkten som brukar starta för att kyla elektroniken i spisplattan går mycket kort tid ( 3-5 min?) efter man har bakat klart. Hörde av andra att i vanliga ugnar kan kylfläkten jobba irriterande lång tid efter man har stängt av ugnen. Bakplåtar är emaljerade och blanka och lätta att rengöra. Dummade mej och glömde plocka ut galler innan pyrolysen och den är inte så snygg längre :(.
Annars rengör den sej själv och efteråt damsuger jag bara förkolnade rester. Ibland behövs det en sväng med borste för att det brända ska lossna med ingen hård skrubbande Hade inte plats med inbyggd ugn i en högre läge så lyxade jag med pyrolys i stället för att slipa ligga på knä och rengöra :).

Katalytisk rengöring har jag dock ingen erfarenhet av och vet ej hur bra den är.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.