Sedan jag köpte huset för 4 år sen ser det ut på detta sättet på den norra fasaden. Är det normalt eller har jag problem med nåt? Mätte fukten i syllen och den ligger på 17%.
Vattnet har varit avstängt (ut) under hela vintern. Då kan det inte vara läckage.

Vad tror ni?
 
  • FUKT.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
har hört nåt om att det kan vara kalkavlagringar om det ser ut så på insidan av grunden, kanske på utsidan oxå?

Har du saltat gången jämte och skottat upp det mot väggen i vinter?
 
Tvärt om. Skottat ifrån. Nästan hela vintern har fasaden varit i princip fri från snö. Det jag undrar är den fukten man ser längst nere. Även under sommaren är det alltid lite fuktigt precis där vatten slangen finns. Även om vattnet är avstängd.

Jag bör tillägga att inkommande vatten ligger där med.
 
Redigerat:
Ingen som har fler förslag idéer?
 
Om den håller 17% vid den här årstiden så kanske det är att vatten har runnit där förr, och vissa ämnen då har missfärgat den med tiden.
 
barajag skrev:
Om den håller 17% vid den här årstiden så kanske det är att vatten har runnit där förr, och vissa ämnen då har missfärgat den med tiden.
Vad skall den ha för fuktighet? Den är tryckimpregnerat. När huset köptes luktade det apa. Men efter att installerat undertrycksvent luktar det gott i hela huset. Det fuktiga märket i det rödmärkta är verkligen fuktigt! Kan det bero på kondensen från inkommande vatten ledningen?
 
kamilenski skrev:
Vad skall den ha för fuktighet? Den är tryckimpregnerat. När huset köptes luktade det apa. Men efter att installerat undertrycksvent luktar det gott i hela huset. Det fuktiga märket i det rödmärkta är verkligen fuktigt! Kan det bero på kondensen från inkommande vatten ledningen?
Aha. Ja tänk vad lätt det är att missförstå.:S:D

Trodde den mörka fläcken på putsen höll 17% vilket hade varit väldigt överkomligt nu på våren.

Men virke ligger på mellan 8 och 18% i allmänhet.
Är ingen expert på det men har jag under 18 % på virke och under 10 % på spån så vidtar jag inga åtgärder.

Men är det blött där så...... Ja, någonstans kommer ju fukten ifrån, med tanke på kranen där och inkommande vatten, så....Ja du? En liten läcka på sommarvattnet kanske?

Kanske värt att knacka bort putsen så du ser rören? Är ju bara att fylla igen sen, om du inte hittar något vettigt.:S
 
Vad menar du med spån? Har du 10% inomhus?
 
kamilenski skrev:
Vad menar du med spån? Har du 10% inomhus?
När jag bygger, tänkte jag på.:)
 
barajag skrev:
När jag bygger, tänkte jag på.:)
Ok. Nu är jag med. :)
 
kamilenski skrev:
Vad skall den ha för fuktighet? Den är tryckimpregnerat. När huset köptes luktade det apa. Men efter att installerat undertrycksvent luktar det gott i hela huset. Det fuktiga märket i det rödmärkta är verkligen fuktigt! Kan det bero på kondensen från inkommande vatten ledningen?
Eftersom du har en tryckt syll och det luktade apa när köpte huset så tyder det på fuktiga syllar. Med en undertrycksventilation så tar du bara bort symptomen och inte problemet som är den tryckta syllen.

Jag hade tagit ditt en firma för att mäta fuktigheten i själva syllen, det kan de göra antingen uteifrån eller innefrån beroende på vilket som passar dig bäst. Om den har hög fukthalt (vilken den säkert har) så beror det på att den sugit vatten ifrån din betongplatta, och då är frågan var vattnet kommer ifrån? Är det bara så att det kommer underifrån eller utifrån är det inget större problem, då byter man ut syllen ( ligger väl runt 100-150.000 för hela huset, och sedan minus ROT). Om det är så att du har läcka i ditt inkommande vatten så blir det nog mycket värre, men börja med en undersökning, det kan anticimex fixa till dig.
 
Tack. Ska kontakta dom. Saken är att för ca 4.5 år sen hade jag Anticimex på "besök" . Det var dom som rekomenderade undertrycksvent och mente att fukten / mögelangreppet bör försvinna / torka ut på 2 år. Får se vad dom kommer på den hår gången...
 
Nja... Det kan ju stämma om ventilationen gör att man torkar upp mer än vad syllen suger upp från underlaget (plattan). Och om det finns en vattenläcka någonstans så finns det inte en chans i värden att ventilationen skulle klara av att torka ut det.
 
Jag vill minnas att det är vanligt att det ser ut sådär på grunderna nere i skåneland och fick för en massa år sedan en förklaring på varför men kan för mitt liv inte komma ihåg vad det var nu :( Sen är jag inte säker på om det var ngn specifik huskonstruktion det gällde eller mer allmänt men det var iaf specifikt för skåneland och i viss mån halland.
 
kamilenski

Kolla på vattenmätaren om du ska vara borta någon dag eller två om det inte tickar på utan du är hemma, så kanske du kan utesluta läckage på inkommande vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.