Nu har jag klippt och klistrat för att försöka bestämma mig vilken dörr jag ska använda. Kanske ni kan hjälpa mig genom att tycka till?

De två fönsterpartierna med tre fönster på den ena bilden kommer att vara sidorna på verandan. Jag vill också gärna veta var ni hade satt väggarna för att anpassa fönsterna till verandan på långsidan. I hörnorna? Mellan fönster och dörr? Lite mellan varje fönster och dörr?

Dörren på bild 1 är tredelad, men man öppnar bara den mittersta. Dörrluckorna går att fälla över de båda sidodörrarna. Pga dörrluckorna kommer vi bara att få plats med ett fönster på varje sida eftersom vi inte vill att dörrluckorna ska täcka ett fönster.

Verandan är en del av ett större altanbygge där nästa del är en "american porch"/veranda under tak och del tre är ett litet däck med trappor på var sida. (se de bifogade filerna).

Som sagt, jag vill gärna höra era åsikter.
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
va har du för dörrar och fönster på huset nu?
 
Verandabygget kommer att vara på södergaveln där det inte kommer att finnas några andra dörrar. På framsidan av huset har vi en stor dubbeldörr gjord i ek (utan glas), men som kommer att målas då den har blivit ful. På baksidan finns det gamla, men ganska ordinära glasade altandörrar. Inga dörrar är synliga tillsammans, varken ute eller inne.
 
Ingen som kan tycka till?
 
Inledningsvis menar jag att ett hus bör ha samma look runt om så att säga. Mycket glas och spröjs på en veranda ser ännu bättre ut om man kan matcha i alla fall samma luft-/spröjsindelning på de andra fasaderna också.

Med så mycket glas i dina dörr-/fönsterpartier hade jag dragit isär och spridit på härligheten. På dina bilder tycker jag att det ser något hopklämt ut. Finns inga mått på skisserna så det är svårt att bedöma hur mycket man kan dra isär det hela med avdelande väggar . . .

Vidare hade jag gjort allt jag kunnat för att få en så bred dörröppning som möjligt. Har själv en tvådelad altandörr med handtag/spanjolett på ena halvan och sidomonterade spärrar på den andra. Hade jag fått göra om, så hade jag gjort den ena halvan större än den andra eller haft handtag på båda halvorna. Idag är det bara genom visst trixande jag kan bära ut en bred bricka genom den ena halvan - det går men det är inte smidigt, tyvärr :( Dörrspärrarna uppe och nere på den andra halvan tar jag mig sällan tid att öppna :S

Några kommentarer sådär från höften . . .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.