Hej!

Häromdagen började jag se sprickor i putsen på grundmuren invid två ventiler (ventilation garage och utblås radonsug).

IMAG0029.jpg

Idag såg jag att putsen lossnat och att även grundmuren (av lättbetong) börjar trilla isär.

IMG_9861.jpg
IMG_9863.jpg
IMG_9866.jpg

Kan någon hjälpa mig att svara på följande frågor:

1. Vad beror det på?
Jag antar att den varmfuktiga frånluften från radonsugen (det högra utblåset på bilden) är boven i dramat.
Jag antar att den fuktiga luften tränger in i sprickor i grundmuren och att när kylan sedan kommer
så blidas det is i grundmuren som "spränger" den. Anledningen till att jag tror det är att radonsugen är att den
installerades för 1&1/2 år sedan, medan garageventilen suttit där sedan huset byggdes 1967.

2. Vad skall jag göra?
a) kan jag göra något nu, eller måste jag vänta till våren kommer?
b) hur fixar jag skadan? Skall jag knacka bort allt löst och sedan sätta armeringsjärn och mura och
därefter lägga på ny puts?

3. Hur hindrar jag att det sker igen? Måste jag skydda väggen på något sätt eller måste jag leda bort
frånluften en bit från väggen?

4. Skall jag be försäkringsbolaget om hjälp, eller blir det enklare och billigare att fixa detta själv?

mvh, Nicke
 
Ytterligare en bild:
IMG_9866.jpg
 
Är det lättbetong som är så mörk?
Den ser ju nästan svart ut.
...eller är den fuktig/blöt?

Varmluft som går ut genom ventilen borde inte gå in i väggen/putsen. Hur ser det ut innanför det vita donet... sitter det ett rör genom väggen som är tätt mot donet? eller har luften 'kontakt' med lättbetongen?

Har det legat snö mot väggen, ända upp till teglet?
 
Är det lättbetong som är så mörk?
Den ser ju nästan svart ut.
...eller är den fuktig/blöt?
Den är nog fuktig

Varmluft som går ut genom ventilen borde inte gå in i väggen/putsen. Hur ser det ut innanför det vita donet... sitter det ett rör genom väggen som är tätt mot donet? eller har luften 'kontakt' med lättbetongen?
Jag får ta bort och kolla det

Har det legat snö mot väggen, ända upp till teglet?
Nä, det tror jag inte. Den varmfuktiga luften från radonsugen har effektivt sett till att smälta den snö som fallit där. Det kan man skönja på några av bilderna
 
Mich, jag tog bort ventilen häromdagen.

Till att börja med kan jag säga att metallnätet på insidan av ventilen var tämligen igensatt/sönderrostat.

Tittar man in i hålet så ser man ett gammalt fyrkantigt eternit(?)-rör. Röret slutar dock ca 15 cm in i ytterväggen. Utanför detta består "Väggarna" och "golvet" inne i hålet av grundmurens lättbetong. Taket består ytterst av tegelfasaden, men innanför den kan man känna isoleringen.

Kan det vara så att radonsugen har pressat ut den varmfuktiga markluften i sprickor i grundmuren och sprickor mellan grundmuren och putsen och att denna fukt sedan frostsprängt när det var som kallast i vintras.
 
Nu kanske jag inte riktigt hänger med på allt, men...
Den här ventilen som det skrivs om senaste inläggen. Sitter det en fläkt (radonsug) som blåser ut luft genom ventilen?
Är det mycket luft som blåser ut?

Då vore det nog mycket bra om 'röret' är tätt hela vägen till ventilen. Skall man vara noga så borde ett avluft don användas. En ventilen som sluter tätt med röret. Då kan luften inte gå in i väggen.

Om det är detta som orsakat skadorna på grundmuren är kanske en annan sak, som inte jag kan gissa om. I detta fall borde nog luften gått in bakom tegelstenarna, i luftspalten. Noterar också att det är jord intill huset, vilket kan bidra med fukt.
 
Jag skulle gissa att de där gallren varit för täta vilket gjort att luft pressats in i väggen. Kanske torkar det upp fint om du ser till att ett rör går hela vägen ut som Mich säger plus att du har ett lämpligare galler som släpper ut all luft.
 
Jag monterade utblåset från radonsugen i takfoten. Det droppar mycket vatten där, på vintern blir det istappar. Så helt klart är att det är radonsugen som är boven. Tänk på att tempen ligger på ca 10-15 grader i den luft du suger ut. Den är i stort sett helt mättat med vatten.
I ditt fall skulle jag se till att det är fritt hela vägen ut och förlänga ventilen med ett rör. Röret bör luta något neråt så att vattnet kan följa röret och droppa ner på behörigt avstånd från väggen.
 
Var försiktig med det fyrkantiga "röret", jag har ett sånt i mitt hus som jag tänkte ta bort men tyckte materialet påminde om asbestplattorna som sitter i farsans gamla garage. En hantverkare intygade att så var fallet, han sa åt mig att inte bryta eller såga i det. Kanske enklast att ta upp ett nytt hål och montera ordentliga rör ut enligt tidigare inlägg.
 
B
det är ett asbet "rör" eller kanal
 
eternitrör (som innehåller asbets). Undra hur det ser ut inne. Hur långt går röret/kanalen? Det kanske bara går genom väggen. Går smidigt att dra ett nytt rör inuti denna. Lite bruk längst ut och så fyller du ut med fogskum runt röret (inuti eternitröret).

Ett trix om man måste såga eller slå sönder eternitrör är att blöta ner det med vatten, då dammar det inte så mycket. Det är asbets fibrer/trådar som man inte vill andas in, de fastnar i lungorna. Andningsmask på och skydda huset så det inte dammar in.
 
Är det såhär genomföringen skall göras kanske?

r%C3%B6rgenomf%C3%B6ring.jpg

1. Spirorör förs in i eternitröret
2. Fogskum mellan eternitröret och spiroröret
3. Spiroröret fästs i väggstos (kvadratisk platta med runt hål)
4. 45graders spiroböj utanpå väggstosen (så ev kondensvatten rinner ut)
5. Skadedjursgaller i änden på böjen

Vad tror ni om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.